dc.contributor.author |
Bilkay, Sibel
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-16T07:16:34Z |
|
dc.date.available |
2019-05-16T07:16:34Z |
|
dc.date.issued |
2015-06 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1934 |
|
dc.description.abstract |
The political, socio-economic, cultural, commercial and technological improvements
in today's world removed all the obstacles that slow down globalization and turned
the world into societies which need each other and are in communication with.
Improving trade and technology, triggered people demand to move and travel to
different parts of the world and thus air transportation became the most reliable,
minimizing the distance quickly option.
In a globalizing world, establishing several bodies about civil aviation became
necessary in order to form the standards in quality, safety, hygiene, navigation
systems, the training of aviation personnel and the purpose of implementing aviation
activities in the maximum safety and quality.
In this study, the overall structure of the civil aviation, the history of aviation in
Turkey, Turkish foreign policy and policy components are examined, focusing onto
Turkish Airlines Incorporate Company, established in 1933, with the name of
Governmental General Management. In this regard, whether new opened THY
destinations is parallel with Turkish foreign policy followed is determined, with an
insight to effectiveness of politicians at intra-firm decisions. And also discussed,
THY the undertook ''Soft Power'' mission of Turkey or not.
In the conclusion, the idea of private entities other than Turkish Airlines (THY)
undertaking similar missions is suggested. Meanwhile, need of encouraging aviation
sector that grows rapidly is mentioned. |
tr_TR |
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
THY |
tr_TR |
dc.subject |
Soft Power |
tr_TR |
dc.subject |
Foreign Policy |
tr_TR |
dc.subject |
Civil Aviation |
tr_TR |
dc.subject |
THY |
tr_TR |
dc.subject |
Yumuşak Güç |
tr_TR |
dc.subject |
Dış Politika |
tr_TR |
dc.subject |
Sivil Havacılık |
tr_TR |
dc.title |
CIVIL AVIATION AS AN ELEMENT OF SOFT POWER IN TURKISH FOREIGN POLICY: TURKISH AIRLINES CASE STUDY |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Günümüz dünyasında meydana gelen politik, sosyo-ekonomik, kültürel, ticari ve
teknolojik gelişmeler, küreselleşmenin önündeki tüm engelleri kaldırmış ve dünyayı
birbirine ihtiyaç duyan, birbiri ile iletişim halinde toplumlar haline getirmiştir.
Ticaretin ve teknolojinin gelişiyor olması, insanların dünyanın farklı bölgelerinde yer
alma isteklerini tetiklemiş ve bu sebeple havayolu ulaşımı en güvenilir, mesafeleri
hızlı bir şekilde en aza indiren seçenek olarak tercih nedeni olmuştur.
Küreselleşen dünyada kalite, güvenlik, hijyen, seyrüsefer sistemleri, personellerin
eğitimi gibi havacılık faaliyetinin sürdürülebilmesini mümkün kılan konularda
standartlar oluşturulabilmesi ve havayolu faaliyetlerinin en azami güvenlikli ve
kaliteli hizmet verir durumda ifasının sağlanabilmesi amacıyla sivil havacılıkla ilgili
çeşitli birimler kurulmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Bu çalışmada, sivil havacılığın genel yapısı, Türkiye‟deki havacılık tarihi, Türk dış
politikası ve politika bileşenleri incelenerek; Devlet Umum Müdürlüğü ismi ile 1933
yılında kurulmuş olan Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı‟nın yeni destinasyonlar
açmasında Türk dış politikası ile paralellik gösterip göstermediği, diğer bir deyişle,
şirket içi kararların alınmasında siyasilerin etkisinin olup olmadığı irdelenmiş ve
Türkiye‟nin “Yumuşak Güç” misyonluğunu üstlenip üstlenmediği
değerlendirilmiştir.
Sonuç bölümünde, özel şirket statüsündeki Türk Hava Yolları (THY) gibi diğer hava
yolu şirketlerinin de benzer misyonları üstlenebileceği, ayrıca günden güne büyüyen
havacılık sektörünün bazı alanlarda teşvik edilmesi hususunda çeşitli önerilerde
bulunulmuştur. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
85 |
tr_TR |