Özet:
Reklam verenler hedeflenen kitle üzerinde en etkili reklam aracına karar verirken
belirsizlik yaşamaktadırlar. Tezin amacı, bir eğitim sektöründe alanlarında uzman
kişilerle yapılan toplantılar sonucunda, karar verme aşamasında yaşanan
belirsizliklerden dolayı alternatifler arasından en etkili olan reklam aracı seçimi için
Bulanık TOPSIS ve Oyun Teorisi yöntemleri birlikte kullanılarak farklı bir yaklaşım
getirilmiştir. Çalışmada Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) ve iki kişilik oyun
sistemi üzerine uygulama yapılmıştır. Uygulama aşamasında, Oyun Teorisi uyarınca,
reklam sektörü ve aday öğrenciler olmak üzere iki oyuncu ve bu oyunculara ait
stratejiler belirlenmiştir. Stratejileri değerlendirmek üzere alanlarında uzman beş
karar verici tarafından yedi karar kriteri belirlenmiştir. Uzmanlar değerlendirme
aşamasında, dilsel değişken ifadeler kullanılmış ve bulanık sayılara
dönüştürülmüştür. Bulanık TOPSIS algoritma adımları gereğince matematiksel
işlemler yapılarak oyuncuların stratejilerine göre yakınlık katsayıları hesaplanmıştır.
Hesaplanan yakınlık katsayılarına göre sıralama yapılarak oyun kazanç matrisi
oluşturulmuştur. Elde edilen matrise göre denge noktası belirlenip optimal sonuca
ulaşılacaktır. Böylece reklam verenlerin karar verme aşamasında kendi çıkarlarının
yanı sıra hedeflediği kitlenin çıkarlarını gözeterek en etkili reklam aracı seçimi için
Bulanık TOPSIS ve Oyun Teorisi yöntemlerinin birlikte uygulanabileceğini
gösterilmiştir.