dc.contributor.author |
Akkuş, Murat
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-14T07:35:40Z |
|
dc.date.available |
2019-05-14T07:35:40Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1916 |
|
dc.description.abstract |
PISA, TIMSS ve PIRLS değerlendirmeleri ülkelerin fen bilimleri,
matematik ve okuma becerileri alanlarındaki performanslarının izlenmesi için
uluslararası karşılaştırmalı veri sağlamaktadır. Bu değerlendirmelerin
sonuçları aynı zamanda politika belirleyicilerin eğitim alanında yaptıkları
reformların etkililiğini değerlendirmeleri konusunda katkı sunmaktadır.
1995’ten beri bu değerlendirmelere katılan ülke ve ekonomilerin sayısı
artmaktadır. Bu çalışmada PISA, TIMSS ve PIRLS değerlendirmelerinin
uygulama usulleri ve değerlendirme muhtevaları tanıtılmış ve her bir
değerlendirme için ülkelerin gösterdikleri performanslar ortaya konulmuştur.
Fen, matematik ve okuma becerileri alanlarında 1995-2012 yılları arasında
gerçekleştirilmiş PISA, TIMSS ve PIRLS değerlendirmelerinin sonuçları göz
önünde bulundurulduğunda Güney Kore, Japonya, Finlandiya, Singapur ve
Hong Kong’un istikrarlı bir şekilde değerlendirmelerin birçoğunda en başarılı
beş ülke içerisinde yer aldığı görülmüştür. Çalışmada Türkiye’nin katıldığı
çalışmaların ayrıntılı sonuçları da verilmiştir. Bu sonuçlara göre; Türkiye’nin
PISA ve TIMMS’teki performansı TIMSS uygulamasına ilk katıldığı 1999
yılından beri artmaktadır. Hem PISA hem de TIMSS araştırmalarında
Türkiye’nin ortalama puanı ve uluslararası üst yeterlik düzeylerindeki öğrenci
oranı matematik, fen bilimleri ve okuma becerileri alanlarında dikkate değer
düzeyde yükselmiştir. Bu araştırmalarda Doğu ve Güneydoğu Bölgelerinin
performansları diğer bölgelere nazaran dikkate değer düzeyde düşük olduğu
görülmüştür. En başarılı okullar fen liseleri olurken en düşük performans
gösteren ortaöğretim kurumları ise meslek liseleri ve çok programlı liseler
olmuştur. Kız öğrenciler okuma becerileri alanında tüm değerlendirmelerde
erkeklere göre oldukça başarılı olmuştur. PISA, TIMSS ve PIRLS
değerlendirmelerinde başarılı ülkelerin eğitim harcamalarının bütçedeki ve
GSYİH içerisindeki payları ile öğrenci başına eğitim harcamalarını
incelediğimizde bazı ülkelerin bazı yıllarda bu göstergelerde OECD
ortalamalarının altında kaldığı görülmektedir. Bu durum ekonomik göstergelere olduğu kadar başarıyı belirleyebilecek diğer unsurlara da dikkat
verilmesi gerekliliğine işaret etmektedir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
PISA |
tr_TR |
dc.subject |
TIMSS |
tr_TR |
dc.subject |
PIRLS |
tr_TR |
dc.subject |
Türkiye |
tr_TR |
dc.subject |
Uluslararası değerlendirme |
tr_TR |
dc.subject |
PISA |
tr_TR |
dc.subject |
TIMSS |
tr_TR |
dc.subject |
PIRLS |
tr_TR |
dc.subject |
Turkey |
tr_TR |
dc.subject |
International Assesment |
tr_TR |
dc.title |
PISA, TIMSS VE PIRLS SONUÇLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
PISA, TIMSS and PIRLS assesments provide international
comperative data for monitoring country's performance in science, maths and
reading literacy. These assesments’ outcomes also help policy makers
consider about effectiveness of reforms which they practice in their education
systems. The number of countries and economies which participate in these
benchmarkings have increased since 1995. In this study, implementing
procedures and assesment contents of PISA, TIMSS and PIRLS are
introduced and for each assesment participant country's performances are
presented. When outcomes of assestmens that were implemented in
science, maths and reading literacy in the period of 1995-2012 taking into
cosideration, South Korea, Japan, Finland, Hong Kong and Singapore seem
as the countries which was consistently in the top five rank in most of these
assesments. In the study, detailed outcomes of assesment in which Turkey
participated are also presented. According to these outcomes, Turkey's
performance in PISA and TIMSS has improved since 1999 which its first
participating in TIMSS. Both in PISA and TIMSS, Turkey's average score and
ratios of student who can reach high and advanced international benchmark
levels have significantly increased in mathematics, science and reading
literacy. In these surveys, it is seen that performance of East and Southeast
Regions of Turkey is dramatically lower than performance of Turkey's other
regions. Whereas most succesful schools have been science high schools,
in secondary education vocational high schools and multi-program high
schools have shown the poorest performance. In all assesments girls have
been significantly more succesful than boys in reading literacy. When we
analyse ratio of education payment in budget and GSYİH and education
expenditure per student of countires which shows very high performance in
PISA, TIMSS and PIRLS, it is seen that indicators of some countries were
below OECD average in some years. This situation shows that it should be
paid attention to the necessity of other factors which can determine success
as much as we care about economic factors as well. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
139 |
tr_TR |