Özet:
Yapılan bu çalışmanın amacı “Ortaöğretim Kurumlarında Görevli Öğretmenlerin
Okul Yönetimine Katılım Durumlarının İncelenmesi”dir. Yapılan araştırmada
araştırma yöntemi olarak; karma yöntem kullanılmıştır. Nicel verilerin incelenmesi
amacıyla niceliksel araştırma modellerinden olan tarama modeli uygulanmıştır. Nitel
veriler için ise yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve içerik analiziyle
değerlendirilmiştir.
Araştırmanın evreni İstanbul ilini, örneklemi ise İstanbul Bahçelievler ilçelerinde
bulunan 35 resmî ortaöğretim kurumunda çalışan 74 yönetici ve 401 öğretmeni
kapsamaktadır. Nicel verilerin desteklenmesi amacıyla 10 yönetici ve 10 öğretmenle
ile yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşme yapılmıştır.
Araştırmada yönetime katılma düzeyinin belirlenmesi amacıyla kişisel bilgi formu ve
Uyar (2007) tarafından geliştirilen yönetime katılma durumu ölçeği kullanılmıştır.
Ölçeğin genel güvenirliği α=0,915 olarak yüksek derecede güvenilir bulunmuştur.
Araştırma verileri toplandıktan sonra SPSS 21 paket programı ile analiz yapılmıştır.
Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı t-testi, ikiden fazla
grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek yönlü (One
way) ANOVA testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey Post Hoc testi
kullanılmıştır.
Yapılan araştırma sonucunda, öğretmenlerin okul yönetimine katılım düzeylerinin
ortalamaları incelendiğinde: “Bulunduğu okulda yönetime katılma” ifadesine orta;
“yönetime katılmanın yararına ilişkin görüş” ifadesine yüksek; “katılımı azaltan
etkenler” ifadesine zayıf; “katılımı artırıcı önlemler” ifadesine yüksek; düzeyde
katıldıkları anlaşılmaktadır. Görüldüğü üzere öğretmenlerin örneklem grubunun
bulunduğu bölgede yönetime orta düzey bir katılım sağladıkları görülmüştür.
Araştırmaya katılan öğretmenlerin karşılaştırılmalarına yönelik farklar
incelendiğinde, öğretmenlerin yönetime katılmalarının yararına ilişkin görüş puanları
ortalamalarının unvan, cinsiyet, yaş, branş, mezun olunan okul, meslekî kıdem ve
çalışılan okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini
belirlemek amacıyla yapılan tek yönlü varyans analizi sonucunda grup ortalamaları
arasındaki fark; unvan, branş, değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı
bulunmuş ancak cinsiyet, yaş, mezun olunan okul, meslekî kıdem çalışılan okul türü
değişkenine göre anlamlı bulunamamıştır.
Demokratik okul kültürünün gelişmesi, okuldaki akademik, sosyal ve sportif
başarının yükseltilmesi; öğretmenlerin iş doyumlarının artırılması ve daha fazla
sorumluluk almaları için okul yönetimine etkili olarak katılmaları sağlanmalıdır