Abstract:
Bu çalışmanın amacı liselerde görev yapan öğretmenlerin motivasyon
düzeyleri ile motivasyon ve okul kültürü arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Araştırma nicel bir çalışmadır ve tarama yöntemi ile anket tekniği
kullanılmıştır. Araştırmanın evreni İstanbul ili Avrupa yakası, örneklemi ise
İstanbul ili Avrupa yakasında bulunan 3 eğitim bölgesinden eşit şartlarda
olmak üzere rastgele seçilen öğretmenler arasından gönüllülük esası temel
alınarak belirlenmiştir. Veri toplama araçları uzman görüşü alınarak
hazırlanmış kişisel bilgi formu, motivasyon ölçeği ve okul kültürü ölçeği
kullanılmıştır. Motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla kullanılan ölçek
İnce (2003) tarafından, okul kültürü ölçeği ise Glaser, Zamanou ve Hacker
(1987) tarafından geliştirilmiştir. Elde edilen bilgilerin analizinde ise SPSS
16.0 programı kullanılmış ve frekans analizi, t Testi, ANOVA ve regrasyon
analizi yapılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre Okul kültürü ile motivasyon arasında ilişki
bulunmuştur. Ayrıca motivasyon ve okul kültürü ölçekleri puanlarına göre
cinsiyet, medeni durum ve mesleki kıdem değişkenlerinde anlamlı fark
bulunamamıştır. Ancak okul kültürü ölçeği temel alındığında yaş değişkenleri
arasında anlamlı fark bulunmuştur.