dc.contributor.author |
Süer, Süleyman
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-11T08:09:12Z |
|
dc.date.available |
2019-05-11T08:09:12Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1846 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırma, ortaöğretim kurumlarında sürdürülen müzik dersinin bu
kurumlarda görev yapan müzik öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda öğrenciler
üzerindeki etkilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmada ayrıca 1071
Malazgirt savaşından itibaren Anadolu coğrafyasında kurulan Anadolu Selçuklu
Devleti, Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti’nde dönemin örgün ve yaygın eğitim
kurumlarında yürütülen müzik eğitiminin tarihsel süreç içerisindeki değişimi ve
gelişimine de değinilmiştir. Ayrıca tarihsel süreç içerisinde öğrencilerin müzik
eğitimine ne derecede ilgi duydukları ne tarz bir eğitim sistemine tabi tutuldukları ve
müzik eğitimini alma amaçları araştırma kapsamında belirlenmeye çalışılmıştır.
Ortaöğretim kurumlarında sürdürülen müzik dersinin bu kurumlarda görev
yapan müzik öğretmenlerinin görüşlerine bağlı kalınarak öğrenciler üzerindeki
etkilerinin incelenmesi amacıyla yapılmış bu araştırmada, öğretmen görüşlerini
belirlemek için uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanmış yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında ulaşılan sonuçlar literatür taramasına bağlı
olarak ulaşılan ve araştırma konusu ile paralellik gösteren çalışmaların sonuçları ile
büyük oranda benzerlik göstermektedir. Ayrıca, ortaöğretim kurumlarında sürdürülen
müzik eğitiminin yetersiz olduğu saptanmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Ortaöğretim |
tr_TR |
dc.subject |
Müzik dersi |
tr_TR |
dc.subject |
Müzik dersinin işlevselliği |
tr_TR |
dc.subject |
Müzik eğitimi |
tr_TR |
dc.subject |
Müzik öğretmeni |
tr_TR |
dc.subject |
Secondary education |
tr_TR |
dc.subject |
Music lesson |
tr_TR |
dc.subject |
The functionality of music lesson |
tr_TR |
dc.subject |
Music education |
tr_TR |
dc.subject |
Music teacher |
tr_TR |
dc.title |
MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDAKİ MÜZİK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİNLİĞİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
This research was carried out in secondary schools of music lessons, music
teachers working in these institutions in accordance with the opinion given music
lessons in schools on students has been conducted to examine the effects. This study
also Malazgirt in 1071 at war in Anatolia, established the Anatolian Seljuk Empire, the
Ottoman Empire and the Republic of Turkey in the period of formal and non-formal
education institutions conducted music education in historical process of change and
development was also mentioned and in the historical process students musical
education, to what extent they are interested in, what style and subjected to an education
system that has been studied to determine the purpose of getting music education.
Secondary schools adhering to the views of ongoing music lessons music
teachers working in these institutions made to investigate the effects on students in this
study, teachers prepared in accordance with expert opinion to determine the views of the
structured interview form was used. The results were evaluated according to the
scientific basis . In this process occurred in the research, several recommendations were
developed based on going music lesson activities on students according to the opinions
of the music teachers in these institutions identified and obtained research findings in
secondary schools . The results obtained with the results achieved within the scope of
the research literature and research shows largely similar to the results of studies
parallel to the strike. Additionally, we continued music education in secondary
educational institutions based on the results obtained in the study were found to be
inadequate. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
77 |
tr_TR |