Abstract:
Okul gibi bireylerin ve toplumların geleceğini in a eden yapıların
kendilerini yenilemesi ve deği en artlara uyum sağlaması hayati bir öneme
sahiptir. Bunun için önemli bir rolde bulunan okul müdürlerinin liderlik gücüyle
bu deği im ve yenilenmeye öncülük etmesi gerekmektedir.
Bu ara tırmada, Ortaokullarda okul müdürünün kültürel liderlik
özelliğinin yönettiği okulun, öğrenen okul olma düzeyine etkisinin incelenmesi
amaçlanmı tır. Bunun için Đstanbul ili Beykoz ilçesindeki 17 Ortaokulda görev
yapan 284 öğretmene, Öğrenen Okul Ölçeği ve Kültürel Liderlik Ölçeği
uygulanmı tır. Deği kenler arasındaki ili kinin gücü için korelâsyon
katsayıları hesaplanmı , ayrıca; deği kenlerin birbirlerini etkileyip
etkilemediğini ve açıklama gücünü hesaplamak için ise çoklu regresyon
analizi gerçekle tirilmi tir.
Ara tırmamız veri analizleri sonucunda; Öğretmenlerin algısına göre,
ortaokul yöneticilerinin kültürel liderlik rollerini gerçekle tirme düzeyleri ile
okulunun öğrenen okul olması arasında anlamlı, kuvvetli bir ili kinin var
olduğu bu ili kinin yönünün pozitif olduğu tespit edilmi tir. Yani ba ka bir
ifadeyle, okul müdürünün kültürel liderlik düzeyi arttıkça, okulunun öğrenen
okul olma düzeyi buna paralel olarak artmaktadır.