dc.contributor.author |
Güngör, Sertaç
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-10T08:52:45Z |
|
dc.date.available |
2019-05-10T08:52:45Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1814 |
|
dc.description.abstract |
Avrupa Birliği; ülkeler ve bölgeler arasındaki gelişme farklılıklarını
azaltmak ve ülkelerin kalkınmasına yardımcı olmak adına hem üye
ülkelere hem aday ülkelere hem de işbirliği sağladığı ülkelere yönelik
olarak çeşitli yardım mekanizmaları geliştirmiştir. Bu mekanizmalar
üyelik durumuna göre değiştiği gibi zaman içerisindeki gelişmelere
paralel olarak revize edilmiştir.
Türkiye aday ülke statüsünden dolayı; IPA, Topluluk Programları
ve Avrupa Yatırım Bankası Kredileri mali yardım araçlarından
yararlanabilmektedir. Bu mali yardımlardan ülkemizin kurum ve
kuruluşları yararlanabilmektedir. Ayrıca yerindenlik ilkesi çerçevesinde
yerel yönetimlere de önemli miktarlarda kaynaklar sağlanmaktadır.
Fakat söz konusu her bir kaynağın kendine has kuralları ve uygulama
yöntemleri mevcuttur. Bu kapsamda; finansman kaynağı arayan diğer
kurumlar gibi yerel yönetimlerin de farklı başlıklar altında aktarılan AB
mali yardımlarının uygulama usul ve kurallarını bilmeleri gerekmektedir.
AB mali yardımlarını projeler aracılığı ile dağıtmaktadır. Projeler
ile beraber ülkeler, ülkelerle beraber kurumlar yarışmakta ve ciddi bir
rekabet ortamı oluşmaktadır. Dolayısı ile AB mali destek sağlanacak
projeleri seçerken; nitelik ve uygulanabilirlik açısından daha etkili,
sonuçları ve sürdürülebilirliği daha güçlü olan daha geniş etki alanına
sahip projeleri tercih etmektedir. Bu rekabetçi süreç de mali
desteklerden yararlanmak isteyen kurum ve kuruluşları daha nitelikli
projeler hazırlama konusunda teşvik edici bir rol üstlenmektedir.
AB ülkelerindeki yerel yönetimlerin işleyiş açısından önemli bir
yere sahip olduğu ve aynı zamanda çok aktif roller üstlendiği
bilinmektedir. Bu çerçevede; Türkiye’deki yerel yönetimlerin AB uyum sürecindeki rolü ve AB Mali yardımlarından yararlanma düzeylerini
anlamak açısından ülkemizde öncü konumda bulunan İstanbul
Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından yürütülen AB çalışmaları önem
arz ettiğinden işleyen yapı incelenmiştir.
AB çalışmaları kapsamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi örnek
diyebileceğimiz bir çalışmaya 2005 yılında imza atmış ve AB’yi doğru
anlamak ve AB sürecini yerelde etkin olarak yürüterek AB mali
yardımlarından en iyi düzeyde yararlanmak adına AB İlişkileri
Müdürlüğü’nü kurmuştur. Bu Müdürlük; kuruluşunun ilk yıllarında
personel temininin yanında AB sürecinin işleyişi ve AB müktesebatı
konusunda bilgi birikimi ve kapasite artırımı sağlamıştır. İBB’nin bir
bütün olarak hem birimlerinde hem iştiraklerinde hem de İSKİ ve İETT
gibi bağlı kurumlarında AB konusuna hâkim ve mali yardımlardan
yararlanmak üzere proje hazırlayabilecek “İBB AB Yerel Takımı” olarak
adlandırılan bir ekip oluşturulmuştur. İBB’nin AB Modeli olarak ifade
edebileceğimiz yapı çerçevesinde yapılan çalışmalar, verilen eğitimler
ve oluşturulan ekip ile belli bir çalışma sistematiği oluşturulmuş ve bu
konuda başarı sağlanmıştır. 2006 yılı itibari ile çalışmalar meyvesini
vermiş ve AB projeleri noktasında İBB genelinde bir artış yaşanmıştır.
Şimdiye kadar anlatılanlar ve yapılan çalışmalarda elde edilen
veriler bugüne kadar söz konusu mali yardımlardan kimi zaman sistemli
kimi zaman ise karma mekanizmalar aracılığı ile yararlanıldığını
göstermektedir. Fakat daha iyi bir düzeyde yararlanılamaması için hiçbir
sebep olmadığı da açıktır. Türkiye'de tam manası ile AB Mali
yardımlarından fayda sağlanamamasının nedenleri şu şekilde
sıralanabilir: Mali yardımlar konusundaki doğru olarak bilinmeyen
mevzular, proje deneyimine sahip personelin azlığı, birimlerde yabancı
dil bilen personelin az olması, günlük iş yükünün fazla olması ve bu
sebeple projelere gereken önemin verilememesi, ilgili kurumlar
arasındaki koordinasyon eksikliği, bürokrasi sarmalı ve AB fonlarının
kullanım prensiplerine tam uyumun sağlanamaması…AB mali yardımlarından yararlanılması için işleyen bir sistemin
kurulması ve sürekli beslenmesi gerekmektedir. Fakat bu sistemin
kurum içinden hem üst düzey yönetim kademesi tarafından hem de
yatay da diğer birimlerden sürekli beslenmesi gerekmektedir. Söz
konusu yapı her iki yerden de beslenemediğinde problemler ortaya
çıkacak ve sistemin işlerliğini yitirmesine sebebiyet verecektir. Bu
açıdan üst yönetim kademesi tarafından gerekli kolaylık ve bürokrasiyi
azaltıcı yeni yaklaşımlar geliştirilmesi, paralel düzeyde de tamamlayıcı
unsur olan diğer birimlerin gereken özeni göstererek önceliklere yönelik
kaliteli ve vizyonel projeler üretilmesine destek vermesi gerekmektedir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Avrupa Birliği |
tr_TR |
dc.subject |
Mali Yardım |
tr_TR |
dc.subject |
Proje |
tr_TR |
dc.subject |
Proje Yönetim Döngüsü |
tr_TR |
dc.subject |
Mantıksal Çerçeve |
tr_TR |
dc.subject |
İstanbul Büyükşehir Belediyesi |
tr_TR |
dc.subject |
Yerel Yönetim |
tr_TR |
dc.subject |
European Union |
tr_TR |
dc.subject |
Financial Assistance |
tr_TR |
dc.subject |
Project |
tr_TR |
dc.subject |
Project Cycle Management |
tr_TR |
dc.subject |
Logical Framework |
tr_TR |
dc.subject |
Istanbul Metropolitan Municipality |
tr_TR |
dc.subject |
Local Government |
tr_TR |
dc.title |
AB MALİ YARDIMLARI VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ UYGULAMASI |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
European Union has developed different aid mechanisms to
contribute to diminish differences in the levels of development and to
boost develompemnt for member countries, for candidate countries and
for countries with which it has cooperation. These mechanisms change
according to the membership status but also have been revised in time
in line with current developments.
Turkey can benefit from the Instrument for Pre-Accession,
Community Programmes and the European Investment Bank due to its
candidate status. Turkish institutions and establishments can benefit
from these financial instrıments. Additionally, a substantial amount of
resources is allocated to local administrations due to the subsidiarity
principle. However each financial instrument has its own rules and
implementation methods. In this respect, just as other institutions
searching for financement, local administrations should know the
implementation methods and rules applying to each different financial
instrument.
European Union distributes financial assistance through projects.
Countries compete with projects, and institutions compete within
countries, creating a fierce competition environment. Thus, when
projects that will receive European Union financial assistance are
selected, projects that are more qualified and are more effective in
terms of applicability, projects with stronger results and sustainability
prospects, and projects with a wider sphere of influence are preferred
over the others. This copmetitive process plays an incentive role in urging the institutions and establishments seeking financial assistance
to prepare more qualified projects.
It is a known fact that the local administrations in the European
Union have an important role in terms of application and at the same
time these administrations take on significant roles. In this respect, in
order to understand the role of the Turkish local administrations in the
European Union allignement process and the level of they benefit
European Union Financial Assistance, the system in use for European
Union studies and Works implemented by Istanbul Metroppolitan
Municipality which is a leading institution in these issues has been
analysed.
Istanbul Metropolitan Municipality has started an examplary
initiative within the framework of European Union studies in 2005 by
establishing a European Union Relations Directorate with the purpose
of understanding European Union properly and making the utmost use
of the European Union financial assistance through an effective
implementation of the European Union candidacy process at the local
level. In the first few years after its establishment, this Directorate
accumulated knowledge and built capacity in the areas of the European
Union candidacy process implementation and European Union acquis
communautaire, as well as gathering skilled personnell. Istanbul
Metropolitan Municipality has developed a group of experts under the
name “ Istanbul Metropolitan Municipality European Union Local Team”.
This team would be composed of experts well informed on the
European Union matters and that could prepare Project proposals to
aplly for European Union funding as a team or as individuals within their
respective directorates, the subsidiary companies of the municipality,
and the affiliated companies of the municipality such as İSKİ and İETT.
The works undergone within what can be called the Istanbul
Metropolitan Municipality European Union Model, the trainings provided
and the team composed have ended up in a successful work system.
As early as 2006 the studes provided fruitful and an increase has been achieved with respect to European Union projects in Istanbul
Metropolitan Municipality.
The evidence gathered suggests that Istanbul Metropolitan
Municipality is benefitting from the financial assistnace instruments in
question. Yet, there are no obstacles for a better and more use of theis
financial assistance. The outstanding reasons for the inadequate use of
the financial assistance instruments available are the following: Wrong
mentality with respect to financial assistance, inadequate number of
personell working on projects, inadequate number of personnel fuluent
in foreign languages, less importance given to projects due to Daily
workload, lack of coordination within relevant institutions, extensive
bureaucracy, inadequate com pliance with the rules of the EU financial
assistance implementation.
Establishment and constant update of a working system for the
use of European Union financil assistance is a necessity. However this
system should be constatly updated and supported by the top
management of the institution at stake and also by other structures
within the institution. Such a system would fail if not supported both by
the management and by the other units of the institution and this will
result in the system losing its functionality. From this perspective, it is
necessary the top management develops new appraches that would
decrease the bureaucratic formalities, will facilitate the processes, it is
also necessary that the other units that are complementary in the
Project implementation show caution and support in the development of
qualified and visionary projects. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
130 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
(GÜNGÖR, Sertaç). (AB Mali Yardımları ve İstanbul Büyükşehir
Belediyesi Uygulaması), (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul, (2014). |
tr_TR |