dc.contributor.author |
Hacıoğlu, İsmail
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-09T11:26:56Z |
|
dc.date.available |
2019-05-09T11:26:56Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1799 |
|
dc.description.abstract |
Bir yabancı dil öğrencisinin sahip olduğu kelime bilgisi, onun o hedef
dildeki seviyesini gösteren en belirgin göstergelerdendir. Bu yüzden yabancı dil
öğreniminde kelime bilgisinin arttırılması çok önemlidir. Bunun yanında edinilen
hedef kelimelerin , mümkün olan en uzun sure akılda tutulması hedeflenir. Bu
hedefin başarılabilmesi için hedef kelimelerle pratik yapılması gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı hedef kelimeleri kullanarak şiir yazmanın bu
kelimelerin edinimine ve daha uzun sure akılda kalmasına olan etkisini
araştırmaktır. Çalışma 2012/2013 akademik yılının bahar yarıyılında, Bursa
Polis Kolejin’de yapılmıştır. Aynı dil düzeyine sahip öğrenciler ,rassal olarak iki
deney ve iki control grubuna ayrılmıştır. Öğrencilerin tamamı ,haftada iki saat ve
aynı yöntemle, mesleki İngilizce dersi almışlardır. Sınıf çalışmalarına ilaveten
deney grubundaki öğrenciler, derslerde öğrendikleri hedef kelimeleri kullanarak
kendi şiirlerini yazmışlardır. Çalışma beş hafta boyunce devam etmiş,
öğrenciler çalışmadan önce , hemen ardınadan ve çalışmadan altı hafta sonra
sınava alınmışlardır.
Sınav sonuçları göstermiştir ki bütün öğrenciler çalışmadan öncesinden
çalışma sonrasına gözle görülür bir ilerleme kaydetmişlerdir. Bunun sebebi
hepsine aynı şekilde uygulanan sınıf çalışmasıdır, ama deney grupların sınav
ortalamaları daha yüksek olduğu için şiir yazımın olumlu etkisi görülmüştür. Altı
hafta ara verildikten sonra uygulanan sınavın sonuçlarına göre control
gruplarının başarılarında ciddi bir düşme görülmüştür. Deney grupları, control
gruplarından daha üstün bir başarı göstermişlerdir böylece çalışmanın hedef
kelimelrin akılda kalmasına olan olumlu etkisi görülmüştür. Sonuç olarak, bu çalışma İngilizce öğretmenleri için, sınıflarında ve
sınıfdışı çalışmalarında şiir çalışmalarını dahil etmeleri için bir rehber olabilir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN UNIVERSITY GRADUATE INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Şiir Yazımı |
tr_TR |
dc.subject |
Kelime Edinimi |
tr_TR |
dc.subject |
Akılda Kalma |
tr_TR |
dc.subject |
Edebiyat |
tr_TR |
dc.subject |
Dil Öğretimi |
tr_TR |
dc.subject |
Writing Poems |
tr_TR |
dc.subject |
Vocabulary Gain |
tr_TR |
dc.subject |
Vocabulary Retention |
tr_TR |
dc.subject |
Literature |
tr_TR |
dc.subject |
Language Teaching |
tr_TR |
dc.title |
WRITING POEMS WITH TARGET VOCABULARY AND ITS EFFECT ON RETENTION |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
“The limits of your language are the limits of your world.”(Tractatus
Logico-Philosophicus, 1922) says Austrian Philosopher Ludwig Wittgenstein in
his famous quote. Likewise we can say that “The limits of your vocabulary are
the limits of your language”. Vocabulary knowledge truly is the most solid
indicator which determines the horizons of a language learner’s freedom in
target language. The expansion of vocabulary, therefore, is no doubt essential
but as important is the ability to retain these words in long term-memory. For
long-term retention of newly learned vocabulary, practice is necessary.
This study was designed to investigate the effects of practicing new
vocabulary by writing poems using them. Inspiration for the study came from an
applied linguist H.G. Widdowson, for him the ideal task for language learners is
writing poems because writing poems is tolerant of errors. In addition, his
overarching ideas on ‘use’ and ‘usage’ claim to free language classrooms from
textbook language and use a language natural to competent speakers of the
target language ,guided this study(Widdowson cited in Davies,2011). The study
was conducted at Bursa Police College in the spring semester of the Academic
year of 2012/2013. Students, with no pre-existing academic differences, were
randomly assigned to two experimental and two control groups. All groups, for
two periods a week and in the same manner, studied vocational English for
police. In addition to classroom studies, experimental groups composed poems
using the newly words and phrases they studied in the class. The treatment
continued for five weeks, subjects were tested before the treatment,
immediately after the treatment and six weeks after the treatment.
The results revealed that all groups significantly increased their scores
from pre-test to post-test, due to the classroom studies, but experimental groups performed slightly better proving the positive effect of the treatment on
the gain of the words. Six weeks later the delayed post-test was applied and the
results showed that there was a significant drop in the mean scores of control
groups. Experimental groups clearly outperformed control groups in the delayed
post-test thus proving the clear positive effect of the treatment on the retention
of the target vocabulary.
As a result the findings of this study may serve as guide for other
teachers of English to incorporate the study and production of poetry into the
classroom or afterschool. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
85 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
HACIOĞLU, İsmail. Hedef Kelimeleri Kullanarak Şiir Yazmanın Bu
Kelimelerin Edinimine ve Akılda Kalmalarına Olan Etkisi ,Yüksek Lisans Tezi,
İstanbul, 2014. |
tr_TR |