Abstract:
Bu çalıĢma resmi özel eğitim okulu yöneticilerinin (müdür ve müdür
yardımcısı) psikolojik dayanıklılık ve iĢ doyumları arasındaki iliĢkinin incelenmesi
amacıyla yapılmıĢtır. Araştırmanın örneklemini, 2012–2013 eğitim-öğretim yılında
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü‟ nün wep sayfasından alınan
verilere göre Ġstanbul Ġli‟ nde bulanan 53 adet resmi özel eğitim okulunda görev
yapan 137 (32 kadın ve 105 erkek) müdür ve müdür yardımcısı oluĢturmaktadır.
AraĢtırma ile ilgili veriler, birinci bölümünde “KiĢisel Bilgi Formu” ikinci
bölümde “Minnesota ĠĢ Doyum Ölçeği” ve üçüncü bölümde “YetiĢkinler Ġçin
Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” ile toplanmıĢtır. AraĢtırma verileri SPSS for
Windows 15.0 istatistik paket programıyla analiz edilmiĢtir. DeğiĢkenlerden normal
dağılım gösteren ikili grupların (cinsiyet, medeni durum gibi) karĢılaĢtırılmasında
bağımsız gruplar t testi, normal dağılım gösteren ikiden fazla grup (kıdem,okul türü
gibi) karĢılaĢtırılmalarında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıĢtır.
AraĢtırma bulgularına göre; özel eğitim okulu yöneticilerinin psikolojik
dayanıklılık puanlarının cinsiyet, yaĢ, medeni durum, mezuniyet alanı ve çalıĢtığı
kurum türüne göre anlamlı farklılıklar göstermediğini ortaya koymuĢtur. Bununla
birlikte yöneticilerin; cinsiyet, öğrenim durumu ve görevdeki unvan değiĢkenine göre
iş doyumları farklılaşmaktadır. Yöneticilerinin iĢ doyum düzeyleri psikolojik
dayanıklılıklarını etkilememektedir.
Araştırmanın diğer bulguları literatür ışığında tartışılarak yorumlanmış ve
ilerde yapılabilecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.