Özet:
Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda görev yapmakta olan orta okul
eğitim yöneticilerinin bilgi yönetimine ilişkin yeterlilik algılarının incelenmesidir.
Tekil tarama modelindeki bu araştırmada, İstanbul ili Bağcılar ilçesinden
rastgele seçilen 44 kamu ortaokulunda görev yapan toplam 186 öğretmenin
görüşüne başvurulmuştur. Araştırmada ortaokul yöneticilerinin (bilgi üretimi, bilgi
paylaşımı, bilgiyi kullanma ve bilgi depolama alt boyutlarından oluşan) bilgi
yönetimine ilişkin yeterlilik algılarını belirlemek için İkram ÇINAR tarafından
geliştirilen “Eğitim Yöneticilerinin Bilgi Yönetimi Stratejilerinin Belirleme
(EYBYSB) Anketi ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Alt problemlerin
çözümlenmesi amacıyla, ölçekler vasıtasıyla ulaşılan veriler SPSS 17 paket
programına aktarılmış, aritmetik ortalamaları, standart sapma değerleri, t-Testi
ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. İstatistiksel analizlerde .05
anlamlılık düzeyi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır; ortaokullarda görev yapan
okul yöneticilerinin bilgi yönetimi yeterlilik algıları bütün boyutlarda ortanın
üzerinde nispeten yüksek düzeydedir. Ancak yinede geliştirilmesi gereken alanlar vardır. Ortaokul yöneticilerinin bilgi yönetimi algıları, yaş, mezun olunan
okul, hizmet yılı, yöneticilik türü ve yöneticilik süresi değişkenlerine göre anlamlı
istatistiksel olarak anlamlı derecede farklılaşmıştır.
Bu araştırma teorik olarak alanyazına önemli katkılar sağlamasının
yanında pratik olarak politika geliştiricilere ışık tutucu nitelikte olup araştırma
sonucunda şu gruplara mensup ortaokul yöneticilerinin bilgi yönetimi eğitimine
tabi tutulması önerilmektedir: 50 yaş ve üzeri yöneticiler, Fen edebiyat fakültesi
mezunu yöneticiler, 21 yıl ve üzeri hizmet yılı olan yöneticiler, Müdür
başyardımcıları, yöneticilik süresi 16 yıl ve üzeri olan yöneticiler.