DSpace Repository

METAPHORS OF LITERARY GENRES: A STUDY ON PERCEPTIONS OF LEARNERS

Show simple item record

dc.contributor.author Bıyık, Merve
dc.date.accessioned 2019-05-07T13:39:22Z
dc.date.available 2019-05-07T13:39:22Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/1743
dc.description.abstract The perception of language has been studied in various aspects up to now whereas the perception of literature is still a less researched area. Therefore, the amount of qualitative research on perception of literature needs to be increased. The present study aims to fill this gap by exploring students’ perception with respect to the concept of literary genres through the use of metaphor as they reflect the way we perceive the world and shape our professional ideas and attitudes. In addition, the study investigates whether there is a difference in perceptions of junior and senior learners in regard to their perceptions of literary genres. It also searches into the difficulties learners claim to experience while reading literary genres. The study consists of 58 first and 43 fourth graders of ELL students of İstanbul University. The data were collected with semi-structured interviews, multiple-choice questionnaires and metaphor elicitation papers The metaphors of literary genres exhibited positive and negative perceptions of the learners. The Ring, Narnia, concentre detergent, veritaserum and pomegranate are some of the unique positive metaphors of the learners. Some metaphors seem to be negative such as Pandora’s box, dark hole, ivy and labyrinth. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCİENCES tr_TR
dc.subject Perception of Literature tr_TR
dc.subject Literary Genres tr_TR
dc.subject Metaphorical Perceptions tr_TR
dc.subject Conceptual Metaphors tr_TR
dc.subject Edebiyatın Algılanışı tr_TR
dc.subject Edebi Türler tr_TR
dc.subject Metaforik Algılar tr_TR
dc.subject Kavramsal Metaforlar tr_TR
dc.title METAPHORS OF LITERARY GENRES: A STUDY ON PERCEPTIONS OF LEARNERS tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Dilin algılanması ile ilgili farklı açılardan çalışmalar yapılmış olmasına rağmen edebiyatın algılanışı daha az araştırma yapılmış bir alandır. Bu nedenle edebiyatın algılanışı ile ilgili daha fazla niteliksel araştırmanın yapılması gerekmektedir. Bu çalışma, öğrencilerin edebi türler ile ilgili algılarını kullandıkları metaforik kavramlar ile araştırmayı amaçlamıştır çünkü metaforlar dünyayı algılama biçimimizi yansıtır ve profesyonel fikirlerimizi ve tutumlarımızı biçimlendirir. Ayrıca bu çalışma birinci sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin edebi türlere bakış açılarındaki farkı araştırmaktadır. Bu çalışmaya, İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümü birinci sınıf öğrencilerinden 58, dördüncü sınıf öğrencilerinden 43 kişi katılmıştır. Edebi türler ile ilgili metaforlar, öğrencilerin olumlu ve olumsuz bakış açılarını yansıtmaktadır. Yüzük, Narnia, yoğunlaştırılmış deterjan, iksir ve nar öğrencilerin oluşturdukları özgün ve olumlu metaforlardan bir kısmıdır. Pandora’nın kutusu, kara delik, sarmaşık ve labirent gibi bazı metaforların olumsuz olduğu görülmektedir. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 143 tr_TR
dc.identifier.bibliographictag Bıyık Merve, Edebi Türler ile İlgili Metaforlar: Öğrencilerin Algıları Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2013 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account