dc.contributor.author |
Bıyık, Merve
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-07T13:39:22Z |
|
dc.date.available |
2019-05-07T13:39:22Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1743 |
|
dc.description.abstract |
The perception of language has been studied in various aspects up to
now whereas the perception of literature is still a less researched area.
Therefore, the amount of qualitative research on perception of literature needs
to be increased. The present study aims to fill this gap by exploring students’
perception with respect to the concept of literary genres through the use of
metaphor as they reflect the way we perceive the world and shape our
professional ideas and attitudes. In addition, the study investigates whether
there is a difference in perceptions of junior and senior learners in regard to
their perceptions of literary genres. It also searches into the difficulties learners
claim to experience while reading literary genres.
The study consists of 58 first and 43 fourth graders of ELL students of
İstanbul University. The data were collected with semi-structured interviews,
multiple-choice questionnaires and metaphor elicitation papers
The metaphors of literary genres exhibited positive and negative
perceptions of the learners. The Ring, Narnia, concentre detergent, veritaserum
and pomegranate are some of the unique positive metaphors of the learners.
Some metaphors seem to be negative such as Pandora’s box, dark hole, ivy
and labyrinth. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCİENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Perception of Literature |
tr_TR |
dc.subject |
Literary Genres |
tr_TR |
dc.subject |
Metaphorical Perceptions |
tr_TR |
dc.subject |
Conceptual Metaphors |
tr_TR |
dc.subject |
Edebiyatın Algılanışı |
tr_TR |
dc.subject |
Edebi Türler |
tr_TR |
dc.subject |
Metaforik Algılar |
tr_TR |
dc.subject |
Kavramsal Metaforlar |
tr_TR |
dc.title |
METAPHORS OF LITERARY GENRES: A STUDY ON PERCEPTIONS OF LEARNERS |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Dilin algılanması ile ilgili farklı açılardan çalışmalar yapılmış
olmasına rağmen edebiyatın algılanışı daha az araştırma yapılmış bir
alandır. Bu nedenle edebiyatın algılanışı ile ilgili daha fazla niteliksel
araştırmanın yapılması gerekmektedir. Bu çalışma, öğrencilerin edebi
türler ile ilgili algılarını kullandıkları metaforik kavramlar ile araştırmayı
amaçlamıştır çünkü metaforlar dünyayı algılama biçimimizi yansıtır ve
profesyonel fikirlerimizi ve tutumlarımızı biçimlendirir. Ayrıca bu çalışma
birinci sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin edebi türlere bakış
açılarındaki farkı araştırmaktadır.
Bu çalışmaya, İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümü
birinci sınıf öğrencilerinden 58, dördüncü sınıf öğrencilerinden 43 kişi
katılmıştır.
Edebi türler ile ilgili metaforlar, öğrencilerin olumlu ve olumsuz
bakış açılarını yansıtmaktadır. Yüzük, Narnia, yoğunlaştırılmış deterjan,
iksir ve nar öğrencilerin oluşturdukları özgün ve olumlu metaforlardan bir
kısmıdır. Pandora’nın kutusu, kara delik, sarmaşık ve labirent gibi bazı
metaforların olumsuz olduğu görülmektedir. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
143 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Bıyık Merve, Edebi Türler ile İlgili Metaforlar: Öğrencilerin Algıları Üzerine
Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2013 |
tr_TR |