dc.contributor.author |
Urak, Ersin
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-06T07:56:47Z |
|
dc.date.available |
2019-05-06T07:56:47Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1702 |
|
dc.description.abstract |
Katma değer vergisi esas itibariyle yayılı bir tüketim vergisidir.
Ülkemizde KDV uygulamasına 25.10.1984 tarih ve 3065 sayılı kanun ile
01.01.1985 tarihinden itibaren geçilmiĢtir. Katma değer vergisi iĢlemi yapan
tarafın iĢleme iliĢkin düzenlediği ve alıcıdan tahsil edeceği faturaya katma
değer vergisini de eklemek suretiyle fatura düzenlemesini, bu suretle tahsil
ettiği KDV tutarından ise alıĢlarında ödediği KDV tutarını düĢmek suretiyle
arada kalan pozitif farkı beyan edip ödemesini öngören bir vergidir.
Katma değer vergisinde yer alan vergi güvenlik müesseselerinden biri
de tevkifat uygulamasıdır. Ülkemizde uygulanmakta olan katma değer vergisi
tevkifatının kaynağını, katma değer vergisi Kanununun 9'uncu maddesi
oluĢturmaktadır. Söz konusu hükme göre temel olarak "mükellefin Türkiye
içinde ikametgâhı, iĢyeri, kanuni merkezi ve iĢ merkezinin bulunmaması"
halinde, alıcı verginin ödenmesinden sorumlu tutulmaktadır. Söz konusu
maddede ayrıca "gerekli görülen diğer hallerde" de "vergi alacağının emniyet
altına alınması amacıyla" Maliye Bakanlığının iĢleme taraf olanları (alıcıyı)
verginin ödenmesinden sorumlu tutma yetkisine sahip olduğu belirtilmiĢtir.
Maliye Bakanlığı da, vergi alacağını emniyet altına alma amacından
hareketle, çıkardığı tebliğlerle değiĢik iĢlemlerde sorumluluk uygulaması
öngörmüĢtür. Ülkemizde verginin tamamının alıcı tarafından beyan edilip
ödenmesini öngören tam tevkifatın yanı sıra, verginin sadece belirlenen
oranının alıcı tarafından beyan edilip ödenmesi olarak tanımlanan kısmi
tevkifat da yaygın bir Ģekilde uygulanmaktadır.
Bu çalıĢmamızda katma değer vergisi tevkifatına iliĢkin olarak Mayıs
2012 tarihinden itibaren yürürlükte olan ve 37 adet tebliğ veya tebliğ
bölümünü yürürlükten kaldıran ve en önemli iddiası, karmaĢık durumda olan
söz konusu tevkifat mevzuatını tek metinde toplayan daha sade ve anlaĢılır
hale getiren 117 Seri No.lu KDV Genel Tebliği ve bu tebliğ üzerinden katma
değer vergisinde tevkifat uygulaması değerlendirilmiş, örnek ve muktezalarla
ii
özellik gösteren hususlar incelenmiĢ, tevkifat uygulamasının kusurları ve
sisteme ilişkin çözüm önerilerine yer verilmiştir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Katma Değer Vergisi |
tr_TR |
dc.subject |
Katma Değer Vergisinde Güvenlik Müessesesi |
tr_TR |
dc.subject |
Katma Değer Vergisinde Tevkifat |
tr_TR |
dc.subject |
Tam Tevkifat |
tr_TR |
dc.subject |
Kısmı Tevkifat |
tr_TR |
dc.subject |
Value added tax |
tr_TR |
dc.subject |
Value added tax security organizations |
tr_TR |
dc.subject |
Value added tax deduction |
tr_TR |
dc.subject |
Full deduction |
tr_TR |
dc.subject |
Partial deduction |
tr_TR |
dc.title |
KATMA DEĞER VERGİSİNDE TEVKİFAT MÜESSESESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Value added tax is essentially mainly distributed tax on consumption
VAT (value added tax) in Turkey was adopted with the implementation of
Law No. 3065 dated 01.01.1985 as of 25.10.1985. The value-added tax will
be equal to the difference between VAT that has been received and VAT that
has been paid in purchases.
One of the security establishments in value-added tax is the
application of deductions. In our country, the source of deduction practice is
the Article 9 of the Law on value added tax. According to the this rule,
basically „in case the taxpayer does not have a residence, business, legal
center and business center in Turkey " he is responsible for the payment of
tax. In addition, The Ministry of Finance has the authority to hold those
agents responsible “in necessary cases” “to protect tax assets”. Ministry of
Finance, with the aim securing the tax, envisages implementation of
responsibility with official statements in various transactions. In addition to
declaration that states that the tax needs to be paid completely by the buyer,
there is also partial deduction application.
In this study, we evaluate Serial No: 117 Value Added Tax (KDV)
Declaration that removed 37 official statement and has been implemented
since May 2012, provide examples and examine the defects and solutions to
make the declaration simpler and more understandable in a single document. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
161 |
tr_TR |