DSpace Repository

KADIN DERGİLERİNDEKİ REKLAM İLETİLERİNDE HAZ KAVRAMI VE GÖRSEL KOD EŞLEŞMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Işıklar, Gülnur
dc.date.accessioned 2019-04-28T12:07:37Z
dc.date.available 2019-04-28T12:07:37Z
dc.date.issued 2017-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/1588
dc.description.abstract Tarih boyunca farklı biçimlerde karşımıza çıkan, çok eski çağlardan günümüze etkinlikleri süren halkla ilişkilerin, bir bilim olarak benimsenmesi ve sosyal bilimlerin bir dalı olarak kabul görmesi son yüzyıllarda gerçekleşmiştir. En genel tanımıyla işletmelerin, kitlelerle iletişim kurmak amacıyla yürüttükleri, temelinde ikna, retorik, algı kavramlarını barındıran halkla ilişkiler; işletmelerin bağlantıda bulunduğu ya da bulunabileceği kişi ya da örgütlerin, anlayış, sempati ve desteğini elde etmek ve bunu devam ettirmek için yaptığı sürekli ve örgütlenmiş bir yönetim işlevidir. Diğer bir ifadeyle, halkla ilişkiler, gelişime ve geliştirmeye yönelik bir iletişim yönetimi, bir kamuoyu yaratma sürecidir. İşletmenin verdiği hizmet ve çalışmalarda halkın yetkin olmasını amaçlayan halkla ilişkiler aynı zamanda kurum içi ve kurum dışı gelişmelerle de yakından ilgilidir. Sosyal Bilimlerin bir dalı olarak insanı konu alan bir iletişim yöntemi olması nedeniyle çok geniş bir uygulama alanına sahip olan halkla ilişkilerin, gerek yazılı, gerek görsel- işitsel etkinliklerini duyurmada en önemli araçlarından biri ise reklamdır. Son yıllarda teknoloji alanında yaşanan gelişmelerin katkısıyla mesafelerin iletişimdeki belirleyiciliği ortadan kalkarken, pazara sunulan çeşitli mal ve hizmetlerin hedef kitleye tanıtılması zorunluluğu, reklamı önemli bir iletişim aracı durumuna getirmiştir. Türk Dil Kurumu”nun güncel sözlüğünde “Bir şeyi halka tanıtmak, beğendirmek ve böylelikle sürümünü sağlamak için denenen her türlü yol” olarak tanımlanan reklam kavramı, günümüzde bilgimerkezli yaklaşımdan, anlam merkezli anlayış yönünde değişmektedir. Bu bağlamda çalışmamızın genel amacı, kadına yönelikdergilerdeki reklam iletilerinde haz kavramının görsel kodlarla eşleşmesini incelemekve reklamı okuyanların bu kodları algılayıp algılamadığını ortaya koymaktır. Günümüz reklam anlayışında toplumsal değişime koşut olarak, reklam iletilerinde haz olgusuna yönelik kodlar çoğunluktadır; varsayımından yola çıktığımız araştırmamızda, örneklem olarak kadın dergilerindeki haz olgusu içerdiğini varsaydığımız, altı reklam seçtik. Seçtiğimiz reklamları, iletişim amaçlı bütün göstergelerin birbiriyle olan ilişkisini araştıran bir bilim olan göstergebilim kuramlarına göre, Roland Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme modeli çerçevesinde geliştirdiğimiz eklektik bir çözümleme modeline göre incelemeye xxii çalıştık. Çağımızda reklam stratejistleri hedef kitlenin dikkâtini çekmek ve kendi ürünlerine bağlılık yaratmak amacıyla insanların zihinlerine ve duygularına yönelikreklam tasarımları ve satış modelleri geliştirmektedirler. Bu bağlamda iletişim ve pazarlama karması içinde psikolojinin yeri daha da önemli bir duruma gelmiştir. Carl Gustav Jung, insanın davranışlarını gerçekleştirirken hissettiği duygu, hayal, fantazi ve hatta rüyalarını inceleyerek, insanların iç dünyasındaki potansiyel güçleri (arketipleri) ortaya çıkarmıştır. Bu veriler ışığında 2000’lerde Donah Zagor, Jung’un arketip kavramından yola çıkarak “ruhsal zekâ” kuramını geliştirmiş ve yine aynı yıllarda anlam yönetiminde firmalara rehberlik edecek bir model geliştirmeyi düşünen Carol Pearson ve Margaret Mark, Jung’un “Kolektif bilinç-dışı arketip yaklaşımıyla, motivasyon tekniklerini birleştirerek “marka kişiliği geliştirme” de 12 arketip belirlemişlerdir. Günümüzde reklam alanında çalışan profesyoneller, tasarımcılar ve akademisyenler ürün ve hizmetlerinin tanıtımında bu mitsel arketiplerin sağlayacağı faydalardan sıkça yararlanmaktadırlar. Bu bağlamda, göstergebilimselçözümlemesiniyaptığımız reklamların geliştirilen modellere göre belirlenen arketiplerle örtüşüp örtüşmediğini de değerlendirerek, hedef kitleyle buluşan reklamların kişilerin algı-tutum ve davranışlarında oluşturdğu farklılıkları da yaptığımız odak grup çalışmasıyla belirlemeye çalıştık. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Halkla ilişkiler tr_TR
dc.subject Reklam tr_TR
dc.subject Haz tr_TR
dc.subject Arketip tr_TR
dc.subject Göstergebilim tr_TR
dc.subject Public Relations tr_TR
dc.subject Advertising tr_TR
dc.subject Pleasure tr_TR
dc.subject Archetypes tr_TR
dc.subject Semiotic tr_TR
dc.title KADIN DERGİLERİNDEKİ REKLAM İLETİLERİNDE HAZ KAVRAMI VE GÖRSEL KOD EŞLEŞMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol During the past years, with the contribution of the developments in the field of technology, the advertisement and sales of goods and services to the customers, is showing us how advertisement is an important way of communication. The main goal is to establish a Relation and Interest based relation between producer and consumer, by producing written, verbal, visual or auditory advertising. In other words: advertising is an important way of communication and information about products, services, symbols and even through creation of persuasion about ideas. In this context, the work we are carrying out will be to investigate whether the transmission of the symbolic meanings in the advertising message to woman, matches or not with the visual code they are exposed. The topic of our work is to find how to communicate the rules and images that dominate the use of advertising messages, images, and signs within the context of a public relations activity and the cultural diversity in the world. In other words, advertising messages will be analyzed graphically and semantically within the framework of the theoretical theories that are concerned with "how" advertising messages are created. In this context, the use of semiotics principles will examine how the meaning of advertising texts is organized and transmitted. In summary, from a semiotic point of view, the analysis of stationary-visual advertising messages of the products that are selected as samples and which are assumed to create a pleasurable sensation in order to perceive the "sub" meanings of the advertisements in the advertisements. For this purpose, the analysis of the structure of the advertising messages generated through the indicators will be emphasized. The advertising messages included in the sample selected from the stationaryvisual advertisement messages, that we intend to examine by the semiotic analysis method based on the structuralist approach; Linguistic and visual meaning in the frame of semiotic method, and understand the advertising messages "how” these message are being conveyed. At this point, the problematic sentence will be determined first and then the research questions will be determined and the application of the semioticmethod from the analysis of the texts will be explained. Then, the semiotic analysis of the whole message determined from the ads, which conjure the pleasure of the woman will be explained. How the symbolic feeling of pleasure contained in today's advertisement are being transferred and conveyed to visual codes? In the first part of our work, the xxiv concept of "relations with the people" will be discussed in terms of communication and historical development of the concept; Explaining the terms and definitions based on public relations. Then this work will let us draw a general framework of perception management, an important step in communication management, and perception management in relation to the public. In the second chapter; we will define the concept of advertising, which have important meanings in term of communication with peoples, and its relevance, the importance of advertising, and other fields; the purposes, effects and activitiesof advertising; Ad functions, ad strategies, and current advertising insights will be evaluated. The third part of our work will consist to understand the meaning of the information transfer, their codes, and analysis methods for the ads we have choose. In the third section, we will try to solve the pleasure phenomenon on our advertising examples by semiotic method. The purpose of our work is to understand how visual and linguistic indicators in the messages are perceived. So, we will try to explain perception and feelings about these different codes, in order to observe the result of these ads our different groups. We will try to explain how to achieve this “pleasure” effect by different messages, on different targets. During the research, regarding to the linguistics and visuals point of views, we will start to understand how contents and forms meaning are used to share a meaning, using Roland Barthes' method and according to indicators from this method. This way, we will explain meanings and the symbolic codes in advertisement. created through visual and linguistic indicators. Then we will use in our case study, the “Focus Group Interview Method”, which is one of the most frequently used methods in qualitative researches The focus group interview will be conducted with 8-12 participants in homogeneous qualifications. However, for this study, the universe of advertisement research will be represented by magazine advertisements containing static images from mass media. So we will consider ads with cover images from mass media in women's magazines. In order to achieve net and clear results, the research universe does not need to be limited.In this direction, it is important to create a subset, representative of the universe within the framework of some criteria. Within this restriction's framework, we will consider the ads from NovemberDecember 2015 in Women's magazines, which we consider are conveying “Pleasure and Joy” messages. Also, according to 2014-2015 datas. These magazines will be three magazines with the highest sales ratios. - The structural characteristics of the advertisement have an influence on consumer perception - Advertisements that have their own symbolic form and try to make meaning in this context can convey a message. xxv - Through image and demonstration, emotional ties are established with target audience by transferring messages to specific archetypes. - An ad text contains various codes within its structure. For this reason, visual and linguistic displays are made in a structural and sociological way. - In today's ad concept, there are a lot of codes for "pleasure" in parallel with social change. - Symbolic meaning transfer and visual code match in today's advertising messages - Indicators used in advertisements use myths to reinforce the pleasure. Our limit work in this study are Monthly magazines for women. In 2015-2016, static advertising containing pleasure will be treated as basic. Based on 20142015, three highest-selling magazines will be selected, and six ads will be chosen from them. The one selectedare supposed to contain randomly "joyful" feelings. Advertisements selected in this direction will be discussed in form and content plane from linguistic and visual angles, by using semiotic analysis method. In this context, in the study, a general description of the advertisement in the pragmatic plane (the constituent elements of the actual plane) will be made and the frame of the advertisement will be determined. Then, the visual indicators, technical codes (color, light, etc.) that form the analysis units in the advertisement will be analyzed in terms of form, semantic and grammatical analysis of linguistic indicators. In the last plane, symbolic codes will be discussed in terms of content units, advertising units in terms of analysis units and the process of meaning will be emphasized. According to Barthes, not only pleasure itself is "success" for a text reader. But according to the theorist, "Whatever you say, no matter who your enemy is, aesthetic pleasure is beyond all ideologies and will continue to exist after them." As a result, the concept of pleasure is inevitable in advertising texts. An ad text contains two-way pleasure; The individual will instinctively feel pleasure in the context of learning from the text of the advertisement, it is inevitable that the person will be able to grasp the text to be coded, as he will see the pleasure concept in the mind while watching a manuscript. The ad text codes will overlap with individual pleasure archetypes and the individual will get a satisfaction from it. The problem is whether it is satisfying, destructive, misleading or unsatisfying at the peak of pleasure tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 156 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account