Özet:
Bu araĢtırma tarihte geriye gidip ilk oyuncudan bugünlere kadar evrimleĢen oyuncu arasında bir yolculuk yapacaktır. AraĢtırma da ilk olarak anlatının bilim ve sanattaki yeri incelenecek ve temel anlamda anlatı, semiyotik, anlatıcı ve anlatı teorileri araĢtırılacaktır. Ayrıca bu araĢtırma sözün, dilin, metinlerin çözümlemesini bilimsel örnekler ve kuramlar üzerinden açıklamayı amaçlamaktadır. Ġnsanlık tarihinin baĢlangıcından bu yana anlatıcı her zaman/dönem dinleyicisiyle buluĢmaktadır. Anlatıcı, ilerleyen süreç içinde bir çok farklı anlatı teknikleri denemiĢ, bu yönde kendini geliĢtirmiĢ ve biçimlendirmiĢtir. Bu araĢtırma anlatıcının/oyuncunun bu evrimleĢme serüvenini keĢfetmeyi amaçlamaktadır.
Bu çalıĢma içinde anlatının tiyatrodaki yeri esas alınarak araĢtırmalar yapılacaktır. AraĢtırmada ilk olarak anlatıcının farklı kimlik ve biçimlerinden biri olan tiyatroda anlatıyla beraber anlatıcının yeri incelenecek ve böylelikle tiyatronun vazgeçilmez unsurlarından biri olan oyuncunun çağdaĢ tiyatrodaki yeri belirlenmeye çalıĢılacaktır. Diğer bir açıdan, tiyatro disiplinindeki oyuncunun fenomenolojisini anlama yaklaĢımında bulunurken; oyuncu bir hikâye anlatıcısı olarak da ele alınmalı mı sorusunu cevaplamaya çalışacaktır.
Bu araştırma günümüzde ve ülkemizde örneklerine sıkça rastladığımız anlatı tiyatrosu oyunları için akademik bir araştırma kaynağı olmayı ve bu yolda eser üretmek isteyenlere (oyuncusuna, yönetmenine ve yazarına) rehber olmayı amaçlamaktadır.