dc.contributor.author |
Can, Tayyip
|
|
dc.date.accessioned |
2019-04-18T05:55:44Z |
|
dc.date.available |
2019-04-18T05:55:44Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1408 |
|
dc.description.abstract |
Bilgisayar günümüzde her alanda kullanılmaya baĢlanmıĢtır. Bu
yayılıĢı eğitim alanına da kaymıĢ, günümüzde de yoğun biçimde kullanılır
olmuĢtur. Bilgisayar teknolojisinin eğitime geçiĢi ile birlikte eğitimin daha
kalıcı olduğu anlaĢılmıĢtır. Bu bağlamda, günümüzde bilgisayar teknolojisi
eğitim ortamında önemli bir aktör haline gelmiĢ bulunmaktadır.
AraĢtırmanın amacı, ortaokul Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerinin,
teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarını belirlemektir. Sosyal
Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Araç-Gereç Kullanımına yönelik
tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu araĢtırmanın modeli, niceliksel
araĢtırma modeli çeĢitlerinden olan, “tarama modeli” ile örtüĢmektedir.
Bu araĢtırmanın evreni, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Ġstanbul
Avrupa yakası Esenler, BaĢakĢehir ve Bağcılar ilçelerinde resmi
ortaokullarda görev yapan Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerini
kapsamaktadır. Örneklem ise aynı ilçelerde görev yapan öğretmenler
arasında tesadüfü yöntemle seçilen 175 öğretmeni kapsamaktadır.
AraĢtırma için literatür taraması yapılmıĢtır. Konu ile ilgili önceden
yapılmıĢ araĢtırmaların, bilgi toplama araçları incelenerek araĢtırma
amaçlarına iliĢkin, değiĢkenler belirlenip kiĢisel bilgileri içeren anket
hazırlanmıĢtır. Ayrıca öğretmenlerin teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik
tutumlarını belirlemek amacıyla Sevim (2010) tarafından geliĢtirilen Araç-
Gereç Kullanma Tutum Ölçeği ile araç gereç kullanım sıklığını belirlemek
amacıyla hazırlanan anket kullanılmıĢtır.
Yapılan inceleme sonunda aĢağıdaki sonuçlara ulaĢılmıĢtır:
Öğretmenlerin büyük bölümü okullarında Model ve numuneler (gerçek eĢya,
olay vb.), Basılı gereçler (ders kitabı, gazete, yardımcı kitap vb.), Yazı ve
gösterim tahtası, Hareketsiz görüntüler (fotoğraf, resim vb.), Soyut görseller
(grafik, tablo, harita vb.), Bilgisayar, Projeksiyon, Bilgisayar laboratuvarı, Fen
laboratuvarı veya malzemelerinin var olduğunu bildirmiĢlerdir. Öğretmenlerin
teknolojik araç gereçlere yönelik tutum ölçeği ve alt faktörlerinin puan
değerleri incelenmiĢ ve tutum ölçeği alt faktörlerinden olan “Verimlilik” puan
ortalaması incelendiğinde katılımcıların “Kararsızım” düzeyinde bir tutuma
sahip oldukları, çok olumlu olmadığı görülmüĢtür. “Sınıf yönetimi” alt faktörü
incelendiğinde öğretmenlerin “Katılmıyorum” düzeyinde düĢük bir tutuma
sahip oldukları, “Yeterlik” alt faktörüne göre “Kesinlikle Katılıyorum”
düzeyinde oldukça yüksek tutuma sahip oldukları ve “Maliyet” alt faktörüne
göre ise “Kararsızım” düzeyinde, ancak olumluya doğru bir tutuma sahip
olunduğu görülmüĢtür. Öğretmenlerin teknolojik araç- gereç kullanım
tutumlarında cinsiyet, yaĢ, öğrenim durumu, mesleki kıdem, mezun olunan
okul türü ve sınıf mevcudu değiĢkenleri açısından anlamlı düzeyde fark
bulunamamıĢtır. Ayrıca “Eğitiminiz Sırasında Eğitim Teknolojisi Ya Da Eğitim
Araçları İle İlgili Her Hangi Bir Ders Aldınız Mı?”, “Eğitim Teknolojisi Ya Da
Eğitim Araçları İle İlgili Bir Hizmet İçi Eğitim Kursuna Veya Seminerine
Katıldınız Mı?” “Öğrencilerin Araç-Gereçlere Bakış Açılarını Yeterli Buluyor
Musunuz?” “ÇalıĢmaya Katılan Öğretmenlerin, Derslerde Araç- Gereçleri Ne
Sıklıkla Kullanıyorsunuz?” sorusuna verilen cevaba göre ANOVA testi
sonucunda anlamlı fark bulunmamıĢtır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Teknoloji |
tr_TR |
dc.subject |
Araç-gereç |
tr_TR |
dc.subject |
Ortaokul |
tr_TR |
dc.subject |
Eğitim |
tr_TR |
dc.subject |
Technology |
tr_TR |
dc.subject |
Equipment‟s |
tr_TR |
dc.subject |
Secondary School |
tr_TR |
dc.subject |
Education |
tr_TR |
dc.title |
ORTAOKULLARDA GÖREV YAPAN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN ARAÇ GEREÇ KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Nowadays, computer has been started to be used in all areas. That
situation is valid in the educational area and being used intensivly in
education. With the usage of comtuer technology, it has been seen that
education is more persistent. In the sense of this situation, computer
technology has had an important role in educational area.
The aim of the search is to identify the Social science teacher's
attitudes to usage of technological materials. The modal of this researh which
is made for identifing the Social science teacher's attitudes to using the
technological instruments overlaps with "scanning model" which is one of the
nicel search models.
The universe of this study consists of the Social science Teachers who
teach at the public schools in Esenler, BaĢakĢehir and Bağcılar in Europe
side of Ġstanbul in 2013-2014 Academic year. The sample of the search
consists of 175 teachers who were chosen with coincidental methods.
Literature scan was made for the reaserch. The questionaire which
contains personal information was prepared by examining the informationcollect
materials and identifying variables of the researches those made
before about the subject. There has also been used the quastionarie which
was prepared to identify the frequency of material usage and attitude
measure of using materials improved by Sevim, 2010 to identify the teacher's
technologic material using attitude.
At the end of the research those results have been found: Teachers
noticed that there are models and samples (real things, event etc), Pressed
materials (course book, newspaper, workbook ettc.) Writing and Presenting
board, Stable Scenes (photos, pictures etc), abstract visuals(graphics,
charts, maps etc.), Computer, projection, computer labrotary, science
Labrotary.Teacher's attitude scala towards technological material and subfactor's
point values was examined and after "productivity", one of the subfactor
attitude scala, was examined, that was found that the participants are
at the level of "undecided" and it is not positive. When the "classroom
management" sub-factor examined, that was found that teachers has a low
attitude at the level of "Disagree", according to "Efficiency" sub-factor, a quite
high level of "Definitly Agree" attitude, and according to "Cost" sub-factor, at
the level of "undecided" but it s going to positive. There hasn't been found
any meaningful difference in the terms of gender, age, education level,
vocational seniority, graduated school and classroom attendence in teacher's
usage of technological instuments. And there has also not been found
meaningful difference according to the answers to those questions at the end
of the result of ANOVA test: "Have you taken courses about Education
tecnology or Educational materials during your Education?", "Have you
attended any seminar or in-service course about Education tecnology or
Educational materials?", "Are the Student's wievpoint to the materials enough
for you?" and "How often do you use materials in Lessons?" |
tr_TR |