DSpace Repository

ORTAOKULLARDA GÖREV YAPAN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN ARAÇ GEREÇ KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Can, Tayyip
dc.date.accessioned 2019-04-18T05:55:44Z
dc.date.available 2019-04-18T05:55:44Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/1408
dc.description.abstract Bilgisayar günümüzde her alanda kullanılmaya baĢlanmıĢtır. Bu yayılıĢı eğitim alanına da kaymıĢ, günümüzde de yoğun biçimde kullanılır olmuĢtur. Bilgisayar teknolojisinin eğitime geçiĢi ile birlikte eğitimin daha kalıcı olduğu anlaĢılmıĢtır. Bu bağlamda, günümüzde bilgisayar teknolojisi eğitim ortamında önemli bir aktör haline gelmiĢ bulunmaktadır. AraĢtırmanın amacı, ortaokul Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerinin, teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarını belirlemektir. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Araç-Gereç Kullanımına yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu araĢtırmanın modeli, niceliksel araĢtırma modeli çeĢitlerinden olan, “tarama modeli” ile örtüĢmektedir. Bu araĢtırmanın evreni, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Ġstanbul Avrupa yakası Esenler, BaĢakĢehir ve Bağcılar ilçelerinde resmi ortaokullarda görev yapan Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerini kapsamaktadır. Örneklem ise aynı ilçelerde görev yapan öğretmenler arasında tesadüfü yöntemle seçilen 175 öğretmeni kapsamaktadır. AraĢtırma için literatür taraması yapılmıĢtır. Konu ile ilgili önceden yapılmıĢ araĢtırmaların, bilgi toplama araçları incelenerek araĢtırma amaçlarına iliĢkin, değiĢkenler belirlenip kiĢisel bilgileri içeren anket hazırlanmıĢtır. Ayrıca öğretmenlerin teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Sevim (2010) tarafından geliĢtirilen Araç- Gereç Kullanma Tutum Ölçeği ile araç gereç kullanım sıklığını belirlemek amacıyla hazırlanan anket kullanılmıĢtır. Yapılan inceleme sonunda aĢağıdaki sonuçlara ulaĢılmıĢtır: Öğretmenlerin büyük bölümü okullarında Model ve numuneler (gerçek eĢya, olay vb.), Basılı gereçler (ders kitabı, gazete, yardımcı kitap vb.), Yazı ve gösterim tahtası, Hareketsiz görüntüler (fotoğraf, resim vb.), Soyut görseller (grafik, tablo, harita vb.), Bilgisayar, Projeksiyon, Bilgisayar laboratuvarı, Fen laboratuvarı veya malzemelerinin var olduğunu bildirmiĢlerdir. Öğretmenlerin teknolojik araç gereçlere yönelik tutum ölçeği ve alt faktörlerinin puan değerleri incelenmiĢ ve tutum ölçeği alt faktörlerinden olan “Verimlilik” puan ortalaması incelendiğinde katılımcıların “Kararsızım” düzeyinde bir tutuma sahip oldukları, çok olumlu olmadığı görülmüĢtür. “Sınıf yönetimi” alt faktörü incelendiğinde öğretmenlerin “Katılmıyorum” düzeyinde düĢük bir tutuma sahip oldukları, “Yeterlik” alt faktörüne göre “Kesinlikle Katılıyorum” düzeyinde oldukça yüksek tutuma sahip oldukları ve “Maliyet” alt faktörüne göre ise “Kararsızım” düzeyinde, ancak olumluya doğru bir tutuma sahip olunduğu görülmüĢtür. Öğretmenlerin teknolojik araç- gereç kullanım tutumlarında cinsiyet, yaĢ, öğrenim durumu, mesleki kıdem, mezun olunan okul türü ve sınıf mevcudu değiĢkenleri açısından anlamlı düzeyde fark bulunamamıĢtır. Ayrıca “Eğitiminiz Sırasında Eğitim Teknolojisi Ya Da Eğitim Araçları İle İlgili Her Hangi Bir Ders Aldınız Mı?”, “Eğitim Teknolojisi Ya Da Eğitim Araçları İle İlgili Bir Hizmet İçi Eğitim Kursuna Veya Seminerine Katıldınız Mı?” “Öğrencilerin Araç-Gereçlere Bakış Açılarını Yeterli Buluyor Musunuz?” “ÇalıĢmaya Katılan Öğretmenlerin, Derslerde Araç- Gereçleri Ne Sıklıkla Kullanıyorsunuz?” sorusuna verilen cevaba göre ANOVA testi sonucunda anlamlı fark bulunmamıĢtır. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Teknoloji tr_TR
dc.subject Araç-gereç tr_TR
dc.subject Ortaokul tr_TR
dc.subject Eğitim tr_TR
dc.subject Technology tr_TR
dc.subject Equipment‟s tr_TR
dc.subject Secondary School tr_TR
dc.subject Education tr_TR
dc.title ORTAOKULLARDA GÖREV YAPAN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN ARAÇ GEREÇ KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Nowadays, computer has been started to be used in all areas. That situation is valid in the educational area and being used intensivly in education. With the usage of comtuer technology, it has been seen that education is more persistent. In the sense of this situation, computer technology has had an important role in educational area. The aim of the search is to identify the Social science teacher's attitudes to usage of technological materials. The modal of this researh which is made for identifing the Social science teacher's attitudes to using the technological instruments overlaps with "scanning model" which is one of the nicel search models. The universe of this study consists of the Social science Teachers who teach at the public schools in Esenler, BaĢakĢehir and Bağcılar in Europe side of Ġstanbul in 2013-2014 Academic year. The sample of the search consists of 175 teachers who were chosen with coincidental methods. Literature scan was made for the reaserch. The questionaire which contains personal information was prepared by examining the informationcollect materials and identifying variables of the researches those made before about the subject. There has also been used the quastionarie which was prepared to identify the frequency of material usage and attitude measure of using materials improved by Sevim, 2010 to identify the teacher's technologic material using attitude. At the end of the research those results have been found: Teachers noticed that there are models and samples (real things, event etc), Pressed materials (course book, newspaper, workbook ettc.) Writing and Presenting board, Stable Scenes (photos, pictures etc), abstract visuals(graphics, charts, maps etc.), Computer, projection, computer labrotary, science Labrotary.Teacher's attitude scala towards technological material and subfactor's point values was examined and after "productivity", one of the subfactor attitude scala, was examined, that was found that the participants are at the level of "undecided" and it is not positive. When the "classroom management" sub-factor examined, that was found that teachers has a low attitude at the level of "Disagree", according to "Efficiency" sub-factor, a quite high level of "Definitly Agree" attitude, and according to "Cost" sub-factor, at the level of "undecided" but it s going to positive. There hasn't been found any meaningful difference in the terms of gender, age, education level, vocational seniority, graduated school and classroom attendence in teacher's usage of technological instuments. And there has also not been found meaningful difference according to the answers to those questions at the end of the result of ANOVA test: "Have you taken courses about Education tecnology or Educational materials during your Education?", "Have you attended any seminar or in-service course about Education tecnology or Educational materials?", "Are the Student's wievpoint to the materials enough for you?" and "How often do you use materials in Lessons?" tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account