Özet:
Bilgisayar günümüzde her alanda kullanılmaya baĢlanmıĢtır. Bu
yayılıĢı eğitim alanına da kaymıĢ, günümüzde de yoğun biçimde kullanılır
olmuĢtur. Bilgisayar teknolojisinin eğitime geçiĢi ile birlikte eğitimin daha
kalıcı olduğu anlaĢılmıĢtır. Bu bağlamda, günümüzde bilgisayar teknolojisi
eğitim ortamında önemli bir aktör haline gelmiĢ bulunmaktadır.
AraĢtırmanın amacı, ortaokul Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerinin,
teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarını belirlemektir. Sosyal
Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Araç-Gereç Kullanımına yönelik
tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu araĢtırmanın modeli, niceliksel
araĢtırma modeli çeĢitlerinden olan, “tarama modeli” ile örtüĢmektedir.
Bu araĢtırmanın evreni, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Ġstanbul
Avrupa yakası Esenler, BaĢakĢehir ve Bağcılar ilçelerinde resmi
ortaokullarda görev yapan Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerini
kapsamaktadır. Örneklem ise aynı ilçelerde görev yapan öğretmenler
arasında tesadüfü yöntemle seçilen 175 öğretmeni kapsamaktadır.
AraĢtırma için literatür taraması yapılmıĢtır. Konu ile ilgili önceden
yapılmıĢ araĢtırmaların, bilgi toplama araçları incelenerek araĢtırma
amaçlarına iliĢkin, değiĢkenler belirlenip kiĢisel bilgileri içeren anket
hazırlanmıĢtır. Ayrıca öğretmenlerin teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik
tutumlarını belirlemek amacıyla Sevim (2010) tarafından geliĢtirilen Araç-
Gereç Kullanma Tutum Ölçeği ile araç gereç kullanım sıklığını belirlemek
amacıyla hazırlanan anket kullanılmıĢtır.
Yapılan inceleme sonunda aĢağıdaki sonuçlara ulaĢılmıĢtır:
Öğretmenlerin büyük bölümü okullarında Model ve numuneler (gerçek eĢya,
olay vb.), Basılı gereçler (ders kitabı, gazete, yardımcı kitap vb.), Yazı ve
gösterim tahtası, Hareketsiz görüntüler (fotoğraf, resim vb.), Soyut görseller
(grafik, tablo, harita vb.), Bilgisayar, Projeksiyon, Bilgisayar laboratuvarı, Fen
laboratuvarı veya malzemelerinin var olduğunu bildirmiĢlerdir. Öğretmenlerin
teknolojik araç gereçlere yönelik tutum ölçeği ve alt faktörlerinin puan
değerleri incelenmiĢ ve tutum ölçeği alt faktörlerinden olan “Verimlilik” puan
ortalaması incelendiğinde katılımcıların “Kararsızım” düzeyinde bir tutuma
sahip oldukları, çok olumlu olmadığı görülmüĢtür. “Sınıf yönetimi” alt faktörü
incelendiğinde öğretmenlerin “Katılmıyorum” düzeyinde düĢük bir tutuma
sahip oldukları, “Yeterlik” alt faktörüne göre “Kesinlikle Katılıyorum”
düzeyinde oldukça yüksek tutuma sahip oldukları ve “Maliyet” alt faktörüne
göre ise “Kararsızım” düzeyinde, ancak olumluya doğru bir tutuma sahip
olunduğu görülmüĢtür. Öğretmenlerin teknolojik araç- gereç kullanım
tutumlarında cinsiyet, yaĢ, öğrenim durumu, mesleki kıdem, mezun olunan
okul türü ve sınıf mevcudu değiĢkenleri açısından anlamlı düzeyde fark
bulunamamıĢtır. Ayrıca “Eğitiminiz Sırasında Eğitim Teknolojisi Ya Da Eğitim
Araçları İle İlgili Her Hangi Bir Ders Aldınız Mı?”, “Eğitim Teknolojisi Ya Da
Eğitim Araçları İle İlgili Bir Hizmet İçi Eğitim Kursuna Veya Seminerine
Katıldınız Mı?” “Öğrencilerin Araç-Gereçlere Bakış Açılarını Yeterli Buluyor
Musunuz?” “ÇalıĢmaya Katılan Öğretmenlerin, Derslerde Araç- Gereçleri Ne
Sıklıkla Kullanıyorsunuz?” sorusuna verilen cevaba göre ANOVA testi
sonucunda anlamlı fark bulunmamıĢtır.