Abstract:
Bu çalışmanın temel amacı, Yiğit Sertdemir’in yönetmen olarak rejisini
üstlendiği oyunlarda maske ve grotesk kullanımını analiz etmektir. Araştırma
çalışması doğrultusunda maske ve groteskin tarihsel süreçleri, tiyatroda kullanımları
ve özellikleri açıklanacaktır. Maskenin Antik Yunan’dan çağdaş döneme kadar
tiyatroda kullanımı ve teatral sahnelemeye olan katkıları incelenecektir. Ardından
grotesk kavramının Antik Roma döneminden başlayarak 20. yüzyıl ve günümüze
kadar olan süreçteki gelişimi, kavramın bileşenleri ve tiyatroda grotesk kullanımı,
yönetmenlerin çalışmaları üzerinden detaylı şekilde ele alınacaktır. Maske ve
groteski araştıran tiyatro insanlarının düşünceleri ile tiyatro oyunları ve bu oyunların
sahnelenmesine olan katkıları araştırılacaktır.
Çalışma kapsamında Yiğit Sertdemir’in rejilerini üstlendiği Öldün Duydun
mu?, Leonce ile Lena, Surname 2010, Faust, Cyrano de Bergerac ve Tartuffe adlı
oyunlarındaki maske ve grotesk kullanımları analiz edilecektir. Sertdemir’in
yönettiği oyunlardaki maske ve grotesk kullanımından yola çıkılarak oyunlarda
kullanılan maske türleri, maskenin kullanım amacı, grotesk kullanımı ve grotesk
kullanımının yarattığı sonuçlar kavramsal olarak ve sahneleme açısından örneklerle
açıklanacaktır. Yiğit Sertdemir’in yönettiği oyunlardaki reji tercihlerinden hareketle,
maske ve grotesk kullanımları tespit edilerek bu kavramların yönetmenin reji
kullanımına katkıları ve değişimleri ortaya koyulacaktır