Abstract:
Bu çalıĢmada erken çocukluk döneminde STEM etkinliklerinin çocukların
bilimsel süreç becerilerine ve eleĢtirel düĢünme becerilerine etkisinin incelenmesi
amaçlanmıĢtır. AraĢtırmaya Ġstanbul ilinin Küçükçekmece ilçesinde bulunan
devlete bağlı bağımsız bir anaokulunda öğrenim görmekte olan 60-72 aylık 32
çocuk katılmıĢtır. AraĢtırmada ön-son test kontrol, deney gruplu yarı deneysel
desen yöntemi kullanılmıĢtır. Deney grubunu öğle grubunda öğrenim görmekte
olan 19 çocuk oluĢtururken, kontrol grubunu sabah grubunda öğrenim görmekte
olan 13 çocuk oluĢturmuĢtur. Deney grubundaki çocuklar sekiz haftalık süre
boyunca MEB müfredatı ile birlikte STEM eğitim programına katılmıĢtır. Kontrol
grubundaki çocuklar ise MEB müfredatına uygun öğrenim görmeye devam
etmiĢlerdir. AraĢtırmada kullanılan STEM etkinlikleri bir Avrupa Birliği Projesi
olan e Twinnig projesi kapsamında, araĢtırmacının da dahil olduğu proje ortakları
tarafından geliĢtirilmiĢtir. 5E Öğrenme Modeli kullanılarak hazırlanan etkinlikler,
„‟Ġklim DeğiĢikliği ve Küresel Isınma‟‟ ile „‟Geri DönüĢüm‟‟ temalı 27
etkinlikten oluĢturulmuĢtur. Veri toplama sürecinde “Demografik Bilgi Formu”,
“Okul Öncesi Dönem Bilimsel Süreç Beceri Testi” ve “5-6 YaĢ Çocuklar Ġçin
Felsefi Sorgulama Yoluyla EleĢtirel DüĢünmenin Değerlendirilmesi Ölçeği”
kullanılmıĢtır. Veri analiz sürecinde ise SPSS 25.0 programında Bağımsız
Örneklem T-test ile Bağımlı Örneklem T-test analizi kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın
sonunda kontrol grubundaki öğrencilerin ön-son test bilimsel süreç becerileri ile
eleĢtirel düĢünme becerileri arasında anlamlı farklılık olmadığı bulunmuĢtur
(p>0.05). Buna karĢılık deney grubundaki öğrencilerin ön-son test bilimsel süreç
becerileri ile eleĢtirel düĢünme becerileri arasında anlamlı farklılık olduğu tespit
edilmiĢtir (p<0.05).AraĢtırmada elde edilen bulgular sonucunda STEM
etkinliklerinin çocukların eleĢtirel düĢünmenin alt boyutu olan soru oluĢturma,
felsefi sorgulama, dil ve biliĢsel becerilerini ve bilimsel süreç becerisinin alt
boyutu olan gözlem, sınıflama, tahmin, ölçme, çıkarım yapma ve iletiĢim
becerilerini geliĢtirdiği sonucuna ulaşılmıştır.