Abstract:
Bu çalışma 2022/2023 yıllarında İstanbul Aydın Üniversitesi okuyan Türk
öğrencilerin ve Irak Dohok Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültelerinde okuyan
Türkmen öğrencilerin katılımı ile toplam 200 öğrenci ile yapılmıştır. Her iki
üniversite de okuyan öğrencilerin Atılganlık özellikleri belirlenip
karşılaştırmaları yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin
atılganlık düzeylerini belirlemek için Uzun Form Beş Faktör Kişilik Envanteri ve
Gözden Geçirilmiş Uzun Form Altı Faktörlü Kişilik Envanteri kullanılmıştır.
Verilerin analizinde t-testi ve one way Anova testleri uygulanmıştır. Analiz
sonucunda, kadın (104.88, SS=12.22) ve erkek (X=109.00, SS=14.30) öğrenci
grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (t (389) =2.90,
p=0.04). Ayrıca, Türk (100.64, SS=13.27) ve Irak’lı türkmen (X=114.02,
SS=10.51) öğrenci grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunmuştur (t (397) =-11.06, p=0.00). Öğrencilerin antrenman yaşlarının
atılganlık envanterinden aldıkları puanlar arasında farklılık oluşturduğu Anova
tablosunda görülmektedir. Öğrencilerin annelerinin eğitim seviyelerine göre
öğrencilerin atılganlık envanterinden aldıkları puanlar arasında farklılık
oluşturduğu Anova tablosunda görülmektedir. Öğrencilerin babalarının eğitim
seviyelerine göre öğrencilerin atılganlık envanterinden aldıkları puanlar arasında
farklılık oluşturduğu Anova tablosunda görülmektedir. Çalışma sonunda Kadın ve
Erkek öğrenci grupları arasında atılganlık özelliklerinde istatistiksel olarak
anlamlı bir fark bulunmuştur. Yine Türk ve Irak’lı türkmen öğrenci grupları
arasında atılganlık düzeylerinde önemli bir fark bulunmuştur. Yine öğrencilerin
annelerinin eğitim seviyelerine göre öğrencilerin atılganlık envanterinden
aldıkları puanlar arasında farklılık oluşturduğu ortaya çıkmıştır.