Abstract:
Bu araştırma ücretli öğretmenlerin iş doyumu, iş umudu ve yaşam doyumu
arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlayan ve nicel verilere dayanan ilişkisel
tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışmanın evrenini
Küçükçekmece ilçesindeki bütün kademelerdeki ücretli öğretmenler
oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde 297 ücretli öğretmene ait verilere
ulaşılmıştır. Bu araştırmada katılımcılara Sosyodemografik Bilgi Formu, Yaşam
Doyumu Ölçeği, İş Doyumu Ölçeği ve İş Umudu Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma
sonucunda, ücretli öğretmenlerin yaşam doyumlarının çok düşük, iş doyumlarının
orta düzeyde ve iş umutlarının yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmada ele alınan değişkenlerin yaş, kıdem, aynı kurumda çalışma süresi
açısından anlamlı farklılık göstermediği, ücretli öğretmenlerin yaşam doyumunun
kadınlarda ve evli bireylerde anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür.
Buna ek olarak eğitim düzeyine bağlı olarak ücretli öğretmenlerin yaşam doyum,
iş doyumu ve iş umudu puan ortalamaları arasında anlamlı farklılıklar
gözlenmiştir. Ücretli öğretmenlerin yaşam doyumunun iş doyumu ile negatif
yönde iş umudu ile ise pozitif yönde anlamlı ilişkiye sahip olduğu, iş umudu ile iş
doyumu arasında ise negatif yönde anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışmada ücretli öğretmenlik yapan bireylere odaklanmıştır. Ücretli
öğretmenlik uygulamasının diğer öğretmenler, öğrenciler ve sistemin bütünü
üzerindeki etkilerini inceleyen çalışmaların yapılması önerilebilir.