Abstract:
Türkçe konuşulduğu gibi yazılma özelliğine sahip dillerin en başında gelir. Fakat
son yıllarda gelişen teknoloji, sosyoekonomik durum, internetin iletişimdeki tuttuğu
geniş yer; yazılı ve sözlü anlatımdaki farklılıkları yüksek oranda arttırmıştır. Konuşma
ve yazma, insan iletişiminde iki beceridir. Dört temel dil becerilerinden, anlatma
becerileri olan yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farklılıklar zamanla kaybolmaya
başlamıştır. Bu çalışmayı da ortaya çıkaran temel problem, yazılı ve sözlü anlatım
arasındaki farklılıkların kaybolmasıdır. Çoğunlukla internet dili konuşmaya, konuşma
dili de direkt olarak yazıya aktarılmaktadır. Konuşma dilinin direkt olarak yazıya
aktarılması durumu; yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farklılığın kaybolmasına,
dilimize, anlatım becerilerine zarar vermektedir. Araştırmanın amacı; öğrencilerin yazılı
ve sözlü anlatım becerileri arasındaki farklılıkları, anlamsal boyutta dil kullanımı
bağlamında araştırmaktır. Ayrıca yazılı ve sözlü anlatımı; anlatımın bütüncül ölçütlerine
göre değerlendirip karşılaştırmaktır. Çalışma; yazılı ve sözlü anlatımı etkileyen
unsurların, sıkça tekrar eden hataların, anlatımın ortak noktalarından uyarlanan bütüncül
ölçütlere göre yeterlilik düzeylerinin tespitiyle, öğrencilerin yazılı ve sözlü anlatımları
arasındaki farklılıkların dil kullanımı bakımından karşılaştırılmasıyla ilgilidir. Ayrıca
ortaokul öğrencilerinin yazılı ve sözlü anlatımlarının kişi, sınıf ve cinsiyet değişkenleri
bağlamında anlamlı farklılıkların olup olmadığı konusunda incelemeler bulunmaktadır.
Araştırma nitel bir araştırmadır ve yöntem olarak doküman incelemesi
kullanılmıştır. Çalışmada betimsel analiz yönteminde bulunan içerik analizi
kullanılmıştır. Çalışmada yapılan betimsel içerik analizinde kategorize etme amacı
vardır.
Çalışma grubundaki öğrenciler basit rastlantısal örnekleme (random) yöntemi
ile seçilmiştir. Öğrencilerin yazılı verilerini toplamak için kısa film (Kolay
Hayat/The Easy Life) izletilmiştir. Kısa film seçilirken öğrencilerin kendilerini
viii
rahatça ifade edebilecekleri, seviyelerine ve ilgilerine uygun olmasına dikkat
edilmiştir. Bu amaç doğrultusunda Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda bulunan
temalar göz önünde bulundurulmuştur. Kısa filmin uygunluğu hakkında uzman
görüşü alınmıştır. Sözlü anlatım becerisinin değerlendirilmesi için yine uzman
görüşüyle desteklenmiş yakın çevresinde şahit olduğu, ilgiyle konuşabileceği bir soru
(Tüm dünyadaki insanların yaşam şekli aynı olsaydı, nasıl olurdu?) seçilmiştir.
Araştırma kapsamında ortaokul öğrencilerine 60 kompozisyon yazdırılırken yine
aynı öğrencilerin konuşmaları kaydedilmiştir. Kompozisyonlar ve ses kayıtları belirli
başlıklar dâhilinde incelenip yazılı ve sözlü anlatım kapsamında karşılaştırılmıştır.
İncelemeler ve karşılaştırmalar yazılı ve sözlü anlatımın ortak noktalarından
oluşturulan ölçütler bağlamında gerçekleşmiştir. Belirlenen 19 ortak ölçüte
“anlatımın bütüncül ölçütleri” ismi verilmiştir. Anlatımın bütüncül ölçütleri
açıklandıktan sonra öğrencilerin yazılı, sözlü anlatımları değerlendirilmiştir.
Değerlendirmelerden sonra yine ölçütler başlıklandırılarak öğrencilerin yazılı ve
sözlü anlatımları karşılaştırılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin yazılı ve sözlü verileri
anlatımın bütüncül ölçütleri çerçevesinde incelenip karşılaştırıldıktan sonra kişi, sınıf
ve cinsiyet tabanlı değerlendirme ve karşılaştırmalarla sunulmuştur.
Sözlü ifadeleri kaydetmek üzere yapılan ses kaydı için okul müdüründen,
öğretmenlerinden ve öğrenci velilerinden yazılı izin alınmıştır.
Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin yazılı ve sözlü anlatımları
arasında dil bakımından anlamlı farklılıklar gerçekleşmiştir; konuşmadaki çoğu
hatanın yazı diline yansıtıldığı, özellikle de öğrencilerin konuştukları gibi yazdıkları,
anlatımın bütüncül ölçütlerine göre yeterli biçimde oluşturulmuş sözlü anlatımın yazı
diline de olumlu biçimde yansıdığı tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda yazılı ve
sözlü anlatımın kesişen, benzeşen, farklılaşan nitelikleri dil kullanımı bakımından
bütüncül ölçütlere göre sınıflandırıldığında, yazılı ve sözlü anlatımı geliştirici,
çözüme dayalı etkinlikler hazırlanabilir.