Abstract:
Japon robotik bilim profesörü Masahiro Mori, 1970 yılında, Energy isimli
bir Japon dergisinde o dönem dikkat çekmeyen bir makale yayınladı. Masahiro
Mori’nin, Tekinsiz Vadi olarak ortaya koyduğu kavram günümüzde ilgi çekici
biçimde tartışılmaktadır. Tekinsiz Vadi kavramı; insanın, insana oldukça
benzeyen nesnelerle karşılaşmasında farkına vardığı yapay davranışlar sonucu
hissettiği ürkütücü duyguları tanımlamaktadır. Böylece insan nesneye yakınlık
duygusunu kaybederek, tanımladığı vadiye düşmektedir.
Unreal Engine oyun motoru, getirdiği yenilikler sonucu sadece dijital oyun
yapım standartlarını yenilikçi biçimde yükseltmeyle kalmayıp canlandırma
sineması ve film yapımını da etkilemektedir. Unreal Engine 5 sürümünün içerdiği
bu yeniliklerden konuyla ilgili olan, MetaHuman Cretor ve Sanal Yapım
uygulamaları, dijital oyun ve film yapımında yeni bir vadiye girildiğini
göstermektedir.
Bu tez kapsamında; Masahiro Mori’nin, Tekinsiz Vadi varsayımını insanın
gerçekçi robotlarla karşılaşmasında yaşanan problemlerin, kültürel, tarihsel,
felsefi bir arka planı olduğu savunmasından yola çıkılarak toplumsal bilinçle ilgili
olduğu sonucuna varılmaktadır.
Çalışmanın amacı; Epic Games’in geliştirdiği Unreal Engine oyun motoru
uygulamalarının, varsayımla ilişkisini kurmaktadır. Bu yaklaşım ve ilişkileri
belirlemek amacıyla, ilk olarak, kültürel, tarihsel, felsefi bağlam araştırılmış
kavram ilişkisi kurulmuştur. Sonrasında Unreal Engine oyun motorunun dijital
varlıklar ve metaevrenler oluşturma yönünde geliştirdiği teknoestetik önerilerin;
film yapımını teknolojik bir deneyime dönüştürdüğü yaklaşımı incelenmiştir.
İncelenen bu deneyim, tezdeki yaklaşıma göre; golem mitinden başlanarak dijital
v
golemin oluşturulmasına kadar gelinen sürecin, güncel olan son basamaklarından
biridir.
Bu çalışmada; Tekinsiz Vadi varsayımının bir kavram olarak genişletilmesi
amaçlanarak, yöntemlerin karıştırılması benimsenmiş, eleştirel gerçekçiliğin
önerileriyle araştırma tasarımı oluşturulmuştur.