Abstract:
Hayao Miyazaki bir Japon ve manga sanatçısı, anime çizeri, yönetmen ve
senaristtir. Animasyon alanında genellikle doğa, Japon kültürü, çevrecilik gibi
temaların bulunduğu filmler yapmıştır. Ürettiği eserlerle dünyaya açılmasının ilk
basamağı Rüzgarlı Vadi (Nausicaa Of The Valley Of The Wind) isimli film olsa da,
Hayao Miyazaki'nin dünya üzerinde başarısını kanıtlayan ve tanınmasını sağlayan
2001 yılında en iyi animasyon Oscar ödülü aldığı Ruhların Kaçışı (Sprited Away)
filmidir. Hayao Miyazaki, sadece Japonya'nın değil, dünya sinemasının önemli bir
figürüdür. Manga ve anime dünyasının tartışmasız en etkileyici sanatçılarından biridir.
Miyazaki'nin filmlerindeki karakterler her yönüyle özenli ve orijinaldir. Fizik,
sosyal ve psikolojik özellikleri birbiriyle bütün oluşturmaktadır. Filmleri Japon
kültürüyle çok yakından ilgilidir. Mitolojik unsurlar, geleneksel giysiler ve kültürel
ritüeller gibi toplumsal bilinçaltını temsil eden unsurlar filmlerinin ana unsurudur. Bu
bağlamda Miyazaki’nin en başarılı ve Oscar ödüllü filmi olan Ruhların Kaçışı (2001)
filminin küçük kız kahramanı Chihiro’nun yaşadığı yolculuk ve bu yolculuğun onun
gelişimdeki yeri J. Campbell’in “Kahramanın Yolculuğu ve Monomit” modeli
üzerinden incelenmiştir. Chihiro’nun geçirdiği hem dış hem de iç yolculuğun
Campbell’in modeline uygunluğu modelin içerdiği evreler üzerinden ortaya
konulmuştur. Konuyla ilgili literatür taramasına gidilmiş, filmlerden, tezlerden ve
kitaplardan yararlanılmış elde edilen veriler betimsel analiz yöntemine tabi
tutulmuştur.
Çalışma genel olarak dört bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde
animasyonun tarihsel süreci ifade edilirken, ikinci bölümünde animasyon sanatındaki
mekan ve karakter tasarımından, üçüncü bölümde Miyazaki’nin filmlerindeki karakter
unsurundan bahsedilmiştir. Dördüncü ve son bölümünde ise karakterlerin analizi
gerçekleştirilmiştir. Her bölüm, Miyazaki'nin eşsiz sanatının daha derin bir anlayışını
sağlamak için titizlikle hazırlanmış ve sunulmuştur.