Abstract:
Teknolojinin son yirmi yıldaki gelişimi internet kullanımın yaygın hale
gelmesini sağlamıştır. Akıllı cihazların taşınabilir ve kolay ulaşılabilir hale gelmesi
neredeyse herkesin dijital ortamda aktif olmasını mümkün kılmıştır. Bu durum yeni
bir yaşamsal düzeni de beraberinde getirmiştir. İnternetin oldukça büyük bir veri
havuzuna sahip olmasıyla birlikte istenilen bilgiye erişebilmek zorlaşmıştır. Arama
motorları çok büyük bir bilgi kaynağı içinde istenilen veriye saniyeler içinde
ulaşabilme kolaylığı sağlayan yapay zekâ ürünü sistemlerdir. Arama motorları hedef
olarak sadece bilgiyi bulma ve getirme gibi bir göreve sahip görünse de yapay zekâ
sistemleri sayesinde büyük bir gücü elinde bulundurmaktadır. Kıyasıya süren rekabet
ortamında firmaların müşterilerine güvenilir bir imaj sunabilmesi ve bu imajın üst
sıralarda yer alabilmesi arama motorları sayesinde gerçekleşmektedir. Bu açıdan
bakıldığında arama motorlarının hem kullanıcılar hem de örgütler açısından oldukça
önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Firmalar dijital ortamlardaki
görünürlüğünü arama motorları aracılığıyla sağlamakta ve bu durum kullanıcıların
davranışlarına etki etmektedir. Bu araştırmada arama motorlarındaki yapay zekânın
işlevselliğinin bilimsel olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
yürütülen çalışmada günümüz internet teknolojisinde yer alan kullanıcıların en çok
kullandığı arama motorları Google, Microsoft Bing, Yahoo, Baidu, Yandex, Ask.com,
DuckDuckGo, Naver, AOL.com ve Seznam analiz edilmiş, çözümlenmiş ve
yorumlanmıştır. Araştırmada bahsi geçen arama motorlarına bulması ve listelemesi
istenen bazı unsurlar sorulmuş, elde edilen veriler işlevsellik ve erişilebilirlik açısından
tablolaştırılarak içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir