Abstract:
Bu çalışmada, Suriye’deki iç savaş nedeniyle ülkemize sığınan ve devlet
okullarında eğitim hayatlarına devam eden Suriyeli öğrencilerin yazılı
anlatımlarında yaptıkları hataların belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
betimsel tarama modeli kullanılmış olup araştırmanın çalışma grubunu
ise 2018 yılında Pendik Fatih Geçici Eğitim Merkezi’nde öğrenim gören
45 Suriyeli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri öğrencilerin
yazılı sınavlarının yazma bölümlerinden, etkinlik kâğıtlarından ve ev
ödevlerinden elde edilmiştir. Öğrencilerin yaptığı hatalar; ses bilgisi, dil
bilgisi, söz dizimi, sözcük bilgisi ve noktalama işaretlerinin kullanımı ile
ilgili hatalar şeklinde sınıflandırılarak incelenmiştir. Türkçe öğrenen 45
Suriyeli öğrencinin yazılı anlatımlarında toplam 1303 hata tespit edilmiştir.
Bu hataların %15,50’si ses bilgisi, %32,62’si dil bilgisi, %5,45’i söz dizimi,
%25,17’si sözcük bilgisi, %21,26’sı ise noktalama işaretlerinin kullanımı
ile ilgili hatalardır. Araştırmada elde edilen bulgular ve sonuçlardan
hareketle öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki hataları en aza indirmek ve
öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek için öneriler sunulmuştur