Bu çalışmanın amacı, anadili Türkçe olmayan ilkokul birinci sınıf öğrenci lerinin ilkokuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunları belirlemektir.
Araştırmanın yürütülmesinde nicel araştırma modellerinden genel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 Eğitim-Öğre tim yılında Diyarbakır il merkezi, ilçe merkezleri, beldeleri ve köylerinde ki ilkokullarda görev yapan ve oranlı küme örnekleme yoluyla seçilen 705
birinci sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı
tarafından geliştirilen “Anadili Türkçe Olmayan İlkokul Öğrencilerine İl kokuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar Ölçeği (ATOİYSÖ)”
aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın veri kaynağını ölçekle toplanan
veriler oluşturmaktadır. Verilerin analizinde, betimsel istatistik teknikleri
kullanılmıştır. Anadili Türkçe olmayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin
sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazmaya hazırlık boyutunda karşılaştıkla rı sorunlar konusunda ölçekteki görüşlerinin aritmetik ortalamasına göre
sorunların en önemlisi “Öğrenciler dil probleminden dolayı söyleneni
anlamakta güçlük çekiyor” şeklindedir. Anadili Türkçe olmayan ilkokul
birinci sınıf öğrencilerinin sınıf öğretmenlerinin seslerden heceler, keli meler, cümleler ve metin oluşturma alt boyutunda karşılaştıkları sorunlar
konusunda ölçekteki görüşlerinin aritmetik ortalamasına göre sorunların
en önemlisi “Anadili Türkçe olmayan öğrenciler, kelime dağarcığı yeterin ce zengin olmadığı için cümle kurarken zorlanıyor.” şeklindedir. Anadili
Türkçe olmayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sınıf öğretmenlerinin
okuryazarlığa ulaşma boyutunda karşılaştıkları sorunlar konusunda ölçek 1
Bu çalışma, 12-13 Kasım 2015 tarihlerinde İstanbul Aydın Üniversitesi tarafından düzenlenen “Türkçenin
Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu”nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
2
(Araş. Gör. Dr.), Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ABD,
[email protected] 3
(Prof. Dr.), Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ABD,
[email protected]
Anadili Türkçe Olmayan İlkokul Öğrencilerine İlkokuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar
teki görüşlerinin aritmetik ortalamasına göre sorunların en önemlisi “Ana dili Türkçe olmayan öğrenciler kelimeleri anlamlandıramadıkları için ya vaş yazıyor.” şeklindedir.