Abstract:
Bu araştırmanın temel amacı, ergenlerde internet bağımlılığı ve iyi oluşu
arasındaki ilişkide duygu düzenlemenin aracı rolünün incelenmesidir. Bununla
birlikte internet bağımlılığının iyi oluşla ve duygu düzenleme ile arasındaki
ilişkisi, tüm bunların demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı da
incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde eğitim gören 400 (235
kadın 165 erkek) gönüllü lise öğrencisi oluşmaktadır. Araştırmada “Demografik
Bilgi Formu”, “İnternet Bağımlılığı Testi”, “EPOCH, Ergenler İçin 5 boyutlu İyi
Oluş Ölçeği” ve “Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği” ergenlere
uygulanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılan araştırmada elde edilen
verilerin istatistik analizinde SPSS 27 kullanılmıştır. Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyon analizi ile ölçüm araçlarına ait puanların birbiri arasındaki ilişkisi
değerlendirilmiştir. Bağımsız Örneklemler t-testi ile ölçüm araçlarının cinsiyete
göre karşılaştırılması, ANOVA ile sınıf değişkenini göre karşılaştırılması
yapılmıştır. İnternet bağımlılığının iyi oluş ile arasındaki ilişkide ergen duygu
düzenleme becerilerinin aracı rolünü test etmek için Hayes Process Macro 3.5
kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda internet bağımlılığıyla iyi oluş
arasındaki ilişkide işlevsel duygu düzenlemenin tam aracı rolü olduğu, internet
bağımlılığının, işlevsel duygu düzenleme becerileriyle pozitif yönlü anlamlı
ilişkisinin olduğu, internet bağımlılığı ve iyi oluş ilişkisinde negatif anlamlı ilişki
olduğu bulunmuştur. Elde dilen bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.