Abstract:
Günümüzde teknolojinin geliĢimi ile birçok sektörde olduğu gibi perakende
sektöründe de geliĢim ve dijital dönüĢüm yaĢanmaktadır. Bu çalıĢma, teknolojinin
hızla geliĢtiği ve veri biliminin her sektörde önem kazandığı bir dönemde,
perakende sektöründe müĢteri segmentasyonunun önemini vurgulamaktadır.
Özellikle tekstil perakendeciliği alanında, müĢteri satın alma davranıĢlarının
doğru bir Ģekilde analiz edilmesi ve segmente edilmesi, iĢletmelerin müĢteri
iliĢkilerini yönetme ve pazarlama stratejilerini belirleme süreçlerinde kritik bir rol
oynamaktadır. Bu çalıĢma, bir tekstil perakendecisinin maskelenmiĢ verilerini
kullanarak, RFM modeli ile müĢteri segmentasyonu yapmayı hedeflemektedir.
Veriler, ön iĢleme tabi tutulmuĢ ve RFM değerleri hesaplanmıĢtır. Ardından, K ortalama ve bulanık C-ortalama algoritmaları kullanılarak müĢteri kümeleri
oluĢturulmuĢtur. OluĢturulan bu kümelerin sonuçları değerlendirilmiĢ ve müĢteri
gruplarına yönelik yorumlar yapmak için kullanılmıĢtır. Sonuçlar, müĢteri
segmentasyonunun, perakende sektöründe müĢteri davranıĢlarını anlamak,
müĢteri iliĢkilerini yönetmek ve etkili pazarlama stratejileri geliĢtirmek için ne
kadar önemli olduğunu göstermektedir. Bu çalıĢma, perakende sektöründeki
iĢletmelerin, müĢteri verilerini etkin bir Ģekilde kullanarak, müĢteri
memnuniyetini artırmak ve iĢletme performansını iyileĢtirmek için nasıl stratejiler
geliĢtirebileceğine dair değerli bilgiler sunmaktadır