Abstract:
Sağlıkta Ģiddet vakaları son yıllarda artıĢ gösteren, toplumsal sorun olarak
karĢımıza çıkmaktadır. Sağlık çalıĢanlarının uğradıkları Ģiddet nedeniyle ya
mesleklerini bıraktıkları ya da yurt dıĢına gittikleri çeĢitli raporlarda
belirtilmektedir. YetiĢen insan kaynağının kaybı ise, değer kaybı olarak ülke
kaynaklarının doğru kullanılmaması sorununu karĢımıza çıkarmaktadır. ÇalıĢma
kapsamında ortaya çıkan bu toplumsal sorunun dijital ortama nasıl yansıdığı ele
alınmaktadır. Tez çalıĢması kapsamında öncelikle sağlık iletiĢimi ve sağlıkta
Ģiddet içeren tez çalıĢmalarına yönelik içerik analizi gerçekleĢtirilmiĢ sonrasında,
özellikle son yıllarda toplum tarafından yaygın tercih edilen, kamuoyu oluĢturma
ve fikir beyan etmede etkin dijital ortam olan Instagram‟daki sağlıkta Ģiddet,
sağlıkta Ģiddete hayır‟a iliĢkin hashtag paylaĢımları içerik analiziyle
incelenmiĢtir. Yazılan tezlere ait içerik analizi, toplumsal bir sorunun çeĢitli
boyutlarının ele alındığı akademik çözüm arayıĢının yeterli seviyede
gerçekleĢmediğini göstermektedir. GerçekleĢen sağlıkta Ģiddet vaka sayıları ile
iletiĢim alanına yönelik yapılan alan yazın arasında yetersiz düzeyde iliĢki
olduğu, gerçekleĢtirilen tez çalıĢmalarının kamuoyu ve farkındalık oluĢturma
amaçlı, dijital ortamda neler yapılması gerektiğini vurgulamadığı ve Ģiddetin
oluĢmasında önleyici sağlık okuryazarlık kampanyalarına değinilmediği ortaya
çıkmıĢtır. Sağlıkta Ģiddet ve sağlıkta Ģiddete hayır hashtaglerine yönelik
gerçekleĢtirilen içerik analizi ise, sağlıkta Ģiddete hayır‟ı destekler nicelikte çok
sayıda paylaĢım yapıldığını, ancak yapılan paylaĢımların çok dağınık olduğunu,
görsel ve metin alanlarının bir bütün olacak Ģekilde kullanılmadığını,
paylaĢımların çok sesli, dağınık bir görsel ve metin dilinden oluĢtuğunu, görsel ve
metin içeriğinde kullanılan metin dilinin kamuoyu oluĢturma, kamuoyunu
bilgilendirme niteliği taĢımadığını, link ve mention kullanımının yeterli düzeyde
vi
olmadığını, kamuoyu oluĢumunu sağlayacak toplum tarafından kabul gören
önemli kiĢi, medya, örgütlenmiĢ topluluk gibi unsurların yeterince
değerlendirilemediğini ortaya koymaktadır. AraĢtırma sonucu, kurumsal seviyede
sağlık alanına iliĢkin okuryazarlığın arttırılması amacıyla, dijital halkla iliĢkiler
kampanyaları, uygulamalarının öncelikle kamu, sonrasında da özel kurumlar
dâhilinde süreklilik sağlayacak Ģekilde ele alınması, sahiplenilmesi gerektiğini
ortaya koymaktadır.