Abstract:
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin eğitim felsefesi inançlarını ve sınıf
yönetimi stillerini araştırmak ve eğitim felsefesi inançları ile sınıf yönetimi stilleri
arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçlar doğrultusunda nicel yöntemlerden ilişkisel
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, basit seçkisiz örnekleme
yoluyla seçilmiş İstanbul- Esenyurt ilçesindeki 113 sınıf öğretmenidir. Verilerin
toplanmasında, Bosworth'un (1997) geliştirdiği ve Sezer ve Aktan'ın (2018) Türkçeye
uyarladığı "Sınıf Yönetimi Stilleri" ölçeği ile Yılmaz, Altınkurt ve Çokluk’un ( 2011)
geliştirdiği “Eğitim İnançları Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklerle toplanan verilerin
yönelik frekansları ve yüzdelik dağılımı alınmıştır. Verilerin normal dağılıp
dağılmadığını belirlemek amacıyla ölçeklere ait Q-Q Plot grafikleri ile çarpıklık ve
basıklık ölçüleri analiz edilmiştir. Normal dağılım olduğu görülmüştür. Ölçek
puanlarının cinsiyete göre kıyaslanmasında bağımsız gruplar t test kullanılırken,
eğitim verilen sınıf, mesleki kıdem ve eğitim felsefesine göre karşılaştırılmasında tek
yönlü varyans (ANOVA) analizi kullanılmıştır. ANOVA analizinde gruplar arasında
anlamlı farklılık olması durumunda gruplar arasında ikili karşılaştırmalarda post hoc
test olarak Tukey HSD kullanılmıştır. Ölçek puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi
amacıyla Pearson Korelasyon analizi kullanılırken, eğitim inançlarına yönelik algı
düzeyinin sınıf yönetim stilleri üzerindeki etkisinin incelenmesinde Çoklu Doğrusal
Regresyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak, araştırmaya katılan öğretmenlerin
“ilerlemecilik” algı düzeyleri ile otoriter-baskıcı sınıf yönetimi stili algı düzeyleri
arasında ters yönde ve düşük düzeyde anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.
İlerlemecilik” felsefesi algı düzeyleri ile “koruyucu sınıf yönetimi stili” algı düzeyleri
arasında olumlu ve orta düzeyde ilişki saptanmıştır. Otoriter sınıf yönetimi stili
üzerinde en çok etkili olan eğitim felsefesi “esasicilik” olmuştur. “ilerlemecilik”
eğitim felsefesi “koruyucu” sınıf yönetimi stilini anlamlı düzeyde yordamaktadır.