Abstract:
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin, örgütsel adalet algıları ve öznel iyi oluş
düzeylerinin belirlenmesi; bu çerçevede öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve
öznel iyi oluş düzeylerinin demografik özellikleri olan yaş, cinsiyet, mesleki kıdem,
eğitim düzeyi, branş ve medeni durum gibi değişkenlere göre farklılık gösterip
göstermediğinin belirlenmesi ve bu konudaki algıları arasındaki ilişkinin
belirlenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli
ile desenlenmiştir. Çalışma evrenini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında, Çankırı
ilinde bulunan resmi eğitim kurumlarında görev yapan 2228 öğretmen, çalışma
gurubunu ise evren içerisinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 372
öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, öğretmenlerin demografik özelliklerini ortaya
çıkarmaya yönelik olarak hazırlanan ‘’Kişisel Bilgi Formu’’, öğretmenlerin örgütsel
adalet algılarını ölçmeye yönelik olan ‘’Örgütsel Adalet Ölçeği’’ ve öğretmenlerin
öznel iyi oluş düzeylerini belirleyemeye yönelik olan ‘’Öznel İyi Oluş Ölçeği’’
olmak üzere 3 bölümden oluşan ölçek kullanılarak toplanmıştır. Ölçeklerden elde
edilen veriler SPSS 26 programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda elde
edilen bulgulara göre öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve tüm alt boyutlarına
ilişkin algıları ‘’yüksek’’, öznel iyi oluş düzeylerinin ise ‘’orta’’ seviyede olduğu
tespit edilmiştir. Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve tüm alt boyutları, yaş,
mesleki kıdem, eğitim düzeyi, branş ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı
bir farklılık göstermemektedir. Cinsiyet değişkenine göre öğretmenlerin dağıtım
adaleti algılarında anlamlı farklılık ortaya çıkarken; örgütsel adalet, işlem adaleti ve
etkileşim adaleti boyutlarında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Erkek
öğretmenlerin dağıtım adaleti algılarının, kadın öğretmenlerin dağıtım adaleti
algılarından daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmelerin öznel iyi oluş
düzeylerinde yaş, cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve medeni durum
değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ancak branş değişkenine
viii
göre öğretmenlerin öznel iyi oluş düzeylerinin farklılaştığı tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve tüm alt boyutları ile öznel iyi oluşları
arasında pozitif yönde ve zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Öğretmenlerin örgütsel adalet ve işlem adaleti algılarının öznel iyi oluşlarını anlamlı
olarak etkilediği belirlenmiştir.