Abstract:
Kaligrafinin doğu ve batı sanatlarına olan etkisinden yola çıkılarak Çağdaş
Türk Resim Sanatındaki konumu ele alınmıştır. Cumhuriyetten günümüze kaligrafiyi
sanatının önemli bir parçası haline getiren ülkemiz sanatçılarını değerlendirdikten
sonra kaligrafiyi çağdaşlarından farklı bir üslupla kullanan Murat Morova’nın sanat
anlayışı incelenmiştir. Geleneksel ögelerin modern yorumlarını yapan sanatçı, protest
duruşunun simgesi olan kaligrafiyi günceli sorgulama aracı olarak kullanarak, alt
kültürleri, öteki olarak adlandırılanları ve evrensel temaları işlemiştir. Ayrıca
Araf’taki pozisyonundan kendi ikonografisi ile doğu-batı sentezi yapan Morova,
insan-ı kâmile ulaşma anlayışında olmuştur.
Çalışmamızda çağdaş Türk resminde kaligrafik uygulamaları sanatsal
pratiğinin omurgası haline getiren Murat Morova’nın sergi analizleri üzerinden
geleneksel- modern kesişiminde şimdiyi örgülemede kaligrafinin araçsallığı
incelenerek literatüre katkı sağlamak amaçlanmıştır.