Abstract:
Mesleğini icra eden her insan yaptığı iĢ ile ilgili bazı beklentilere girer. Bu
beklentiler yeterince gerçekleĢmez ise mesleki sıkıntılar ortaya çıkar. Bu da
mesleki tükenmiĢlik düzeyini etkiler. Toplumun geliĢmesine katkıda bulunan
öğretmenlik mesleği de bütün geliĢmelerden olumlu ya da olumsuz etkilenmeye
açık bir meslektir. Ülkemizin kalkınması için önemli role sahip olan meslek
liseleri, öğretmenlerin çalıĢtığı ortamlar arasında önemli bir yer kaplamaktadır.
Bu araĢtırmada da meslek lisesinde görev yapan öğretmenlerin mesleki
tükenmiĢlik algıları ve meslekten beklentileri araĢtırılmıĢtır. AraĢtırmanın evreni
Tekirdağ il merkezindeki resmi mesleki ve teknik anadolu lisesinde çalıĢan
öğretmenlerdir. Örneklem için evrenin tamamına ulaĢılmaya çalıĢılmıĢtır (%80).
AraĢtırma bir karma yöntem araĢtırmasıdır ve karma yöntem modellerinden
açıklayıcı sıralı tasarım deseni kullanılmıĢtır. Nicel veriler toplanırken 11
maddelik kiĢisel bilgi formu ve 22 maddelik Maslach TükenmiĢlik Ölçeği Eğitimci Formu kullanılmıĢtır. Nitel veriler için ise uzman görüĢü alınarak
hazırlanan 10 sorudan oluĢan yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu kullanılmıĢtır.
Ayrıca ölçek sorularıyla beraber öğretmenlerden “Meslek lisesinde öğretmen
olmak……..benzer, çünkü……” ve “Öğretmenlerin okulda en çok kurduğu
cümleler nelerdir?” Ģeklindeki iki açık uçlu soruyu da cevaplamaları istenmiĢtir.
AraĢtırmaya 145 kadın ve 105 erkek toplam 250 kiĢi katılmıĢtır. KiĢisel bilgi
formundaki süreksiz değiĢkenler için T testi ve Mann Whitney U testi, sürekli
değiĢkenler için ise korelasyon analizi kullanılmıĢtır. Nicel veri analizleri
sonucunda mesleki tükenmiĢliği düĢük ve yüksek olanlar arasından gönüllülüğe
dayanarak 16 öğretmen ile görüĢme yapılmıĢtır. Nitel verilerin analizi içerik
analizi ile analiz edilmiĢtir. Nicel veri analizleri sonucunda mesleki tükenmiĢlik
ve duygusal tükenme, duyarsızlaĢma, kiĢisel baĢarısızlık alt boyutlarının cinsiyet,
vi
medeni durumu, branĢ türüne göre anlamlı bir fark göstermediği bulunmuĢtur.
Kadro durumu değiĢkenin sadece duyarsızlaĢma alt boyutu ile anlamlı fark
bulunmuĢtur. Eğitim düzeyi, yaĢ, hizmet yılı, görev süresi değiĢkenlerinin
mesleki tükenmiĢlik ile negatif yönlü zayıf bir iliĢkisi olduğu ama bu iliĢkinin
istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüĢtür. Haftalık ders saati ile pozitif
yönlü çok zayıf bir iliĢkisi vardır ancak bu iliĢki istatistiksel olarak anlamlı
değildir. Hizmet yılı ve okuldaki çalıĢma süresinin kiĢisel baĢarısızlık alt
boyutunda negatif yönlü anlamlı bir iliĢkisi vardır. Sınıftaki ortalama öğrenci
sayısı ile mesleki tükenmiĢlik, duygusal tükenmiĢlik alt boyutu ve duyarsızlaĢma
alt boyutu ile pozitif yönlü zayıf ve istatistiksel olarak anlamlı iliĢki vardır. Nitel
verilerin analizinde ise öğretmenlerin en çok sorun yaĢadığı konular ise meslek
lisesine gelen öğrencinin akademik yetersizliği, öğrencinin davranıĢ problemleri,
kültür derslerinin öğrenciler tarafından önemsenmemesi, okullardaki malzeme
yetersizliği, meslek öğretmenlerin iĢ yükü, nöbet, ücretin yetersiz olması, okul
yönetiminin olumsuz tutumu, kurum kültürünün zayıflığı, toplumun öğretmene
bakıĢ açısının olumsuz olması görülmüĢtür. Ayrıca öğretmenlerinin duygusal
tükenmiĢliği yüksek çıkmıĢ olsa da mesleği bırakmayı düĢünmedikleri sonucuna
varılmıştır.