Abstract:
Bu araştırmanın temel amacı tasarım beceri atölyelerinde eğitim gören 60-72
aylık okul öncesi çocukların ebeveynlerinin atölye görüşlerinin incelenmesidir.
Araştırmanın amacına ulaşabilmek için nitel araştrıma yöntemlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Küçükçekmece İlçe Milli
Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 2021-2022 eğitim öğretim yılında bağımsız anaokuluna
devam eden ve tasarım beceri atölye eğitimleri alan 60-72 aylık okul öncesi
çocuklarının 15 ebeveyni oluşturmuştur. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın verileri yarı
yapılandırılmış görüşme sorularıyla toplanmıştır. Örneklemin demografik özelliklerini
toplamak amacıyla yapılandırılmış Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde
edilen verileri çözümlemek için tümevarımsal içerik analiz yöntemi kullanılarak
raporlanmıştır. Araştırma soruları doğrultusunda elde edilen sonuçlara göre
ebeveynlerin Tasarım Beceri Atölyelerini çocuklarının kendilerini keşfettiği yaratıcı
ortamlar şeklinde ifade ettikleri aynı zamanda atölyeleri sosyal becerilerle
deneyimledikleri alanlar olarak gördükleri, çocukların atölyelerde eğlenerek
çalışmalar yaptıkları ve evde benzer uygulamaları devam ettirdikleri sonucuna
ulaşılmıştır. Atölye eğitimleri sonunda çocukların kendilerini daha iyi ifade ettikleri,
kelimelerinin zenginleştiği, anlamlandırma ve farkındalıklarının geliştiği,
yaratıcılıklarının arttığı, el becerileri, işbirliği ve sosyal yetkinliklerinin güçlendiği,
farklı malzemeleri kullanma konusunda cesaretlendikleri, kendilerine güvenlerinin
güçlendiği ve fikirlerinin geliştiği görülmüştür. Atölye etkinlikleri sürecinde eğitim
paydaşlarından yetişkinlerin (Okul müdürü, öğretmen, ebeveyn) işbirliği içerisinde
çalışmalarını sürdürdüğü, atölye ebeveyn bilgilendirme sürecinin sosyal ağlardan
yürütüldüğü tespit edilmiştir. Öğretmenlerin tasarım beceri atölyeleri eğitimi almaları,
atölye içerisinde kullanılan malzemeler konusunda yeterlilik düzeylerinin arttırılması
viii
bununla beraber atölye çalışma sürelerinin esnek olması sonucuna ulaşılmıştır.
Düşünce atölyesi ve dil atölyesi şeklinde ebeveynlerin atölyelere yönelik farklı bakış
açıları olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlar literatür ile ilişkilendirilerek
tartışılmış bu doğrultuda bilim merkezleri, halk eğitim merkezleri gibi kurumlarda da
atölye günleri yapılması, okul işbirliğiyle öğretmenler, ebeveynler ve çocukların bir
arada olduğu uygulamalı atölye seminerlerinin planlanması ve tasarım beceri
atölyeleri yıl sonu sergileri düzenlenmesi gibi öneriler sunulmuştur