Abstract:
Bu akademik çalıĢma, Türk müziği uygulamalarının öğrencilerin temel
geliĢim alanları ve bu geliĢim alanlarının alt boyutlarıyla olan iliĢkisinin
öğretmen görüĢlerine göre incelenmesi amacıyla yapılmıĢtır.
Bu araĢtırmada nitel araĢtırma yöntemi esas alınmıĢtır. Veri toplama aracı
olarak yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu kullanılmıĢtır. Bu araĢtırmaya Türk
müziği uygulamalarını gerçekleĢtiren özel bir okulda ilgili eğitim programını
uygulayan yirmi dört öğretmen katılmıĢtır. Elde edilen verilen içerik analizi
yöntemi ile analiz edilmiĢtir.
Bulgular Türk müziği uygulamalarının; öğrencilerin sosyal ve duygusal
geliĢim, biliĢsel geliĢim, fiziksel geliĢim ve dil geliĢimi alanları ve bu alanların
alt boyutlarıyla hangi düzeyde ve ölçütte iliĢkileri olduğunu ortaya koymuĢtur.
Türk müziği uygulamalarının temel geliĢim alanları ve alt boyutlarıyla olan
iliĢkileri öğrencilerin kazanım ve beceri fonksiyonlarını etkilediği ve
Ģekillendirdiği sonucuna ulaĢılmıĢtır. Türk müziği uygulamalarını gören ve bu
uygulama eğitim programı müfredatını alan öğrencilerin temel geliĢim alanları ve
alt boyutları arasında doğrusal parametreleri olan aynı deviniĢsel algoritmayı
ifade eden bir iliĢki boyutunun olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. AraĢtırmanın
bulgularında öğretmen görüĢlerinin örnekleri vererek açıkladığı süreçler somut
kazanımların görülmesi ve beceri fonksiyonlarının sürekliliğinin sağlanması esas
alınarak durumlar arasındaki boyut iliĢkilendirilmiĢtir. AraĢtırmanın sonucunda
ulaĢılan bulgular ıĢığında Türk müziği uygulamalarının ilkokul kademesinde daha
iyi bir temellendirmeye ulaĢması için ve diğer eğitim kademelerinde bu
programın uygulanabilir spesifik kazanımlara ulaĢabilmesine dair önerilerde
bulunulmuĢtur.