Abstract:
Bu çalıĢmada, borderline kiĢilik zellikleri ile somatizasyon iliĢkisinde
reddedilme duyarlılığının aracı rolünün incelenmesi amaçlanmıĢtır ÇalıĢmanın
rneklemi tesadüfi rnekleme y ntemi ile belirlenmiĢ olup, 2023 yılında
çalıĢmaya g nüllü destek sağlayan 18- 45 yaĢ arası toplam 430 katılımcıdan
oluĢmaktadır AraĢtırmanın amacı doğrultusunda katılımcılara KiĢisel Bilgi
Formu, Borderline KiĢilik Ölçeği (BKÖ), Somatik Duygusal ÇatıĢma Ölçeği
(SDÇÖ) ve Reddedilme Duyarlılığı Ölçeği (RDÖ) uygulanmıĢtır ve araĢtırmada
toplanılan veriler, SPSS 25 0 programında istatiksel olarak analiz edilmiĢtir
Ölçüm araçları arasındaki iliĢkiyi test etmek için yapılan Pearson korelasyon
analizi bulgularında, borderline kiĢilik zellikleri ile reddedilme duyarlılığı
(r=.424, p<0 01), somatizasyonun sıklığı (r=.439, p<0.01), ve somatizasyonun
Ģiddeti (r=.371, p<0.01), arasında anlamlı bir iliĢki saptanmıĢtır Reddedilme
duyarlılığı ile somatizasyonun sıklığının (r=.293, p<0.01), somatizasyonun
Ģiddetinin (r= 259, p<0 01) ve somatizasyonun duygusal durumunun (r=.125,
p<0 01) iliĢkili olduğu tespit edilmiĢtir Aracı rol analizi için kullanılan Process
Macro 3 5 bulgularında, borderline kiĢilik zellikleri ile somatizasyonun Ģiddeti
ve sıklığı arasındaki iliĢkide reddedilme duyarlılığının aracı bir rolü olduğu
belirlenmiĢtir Bağımsız Gruplar t-testi ve ANOVA sonuçlarına g re
somatizasyonun sıklığının kadınlarda, ilk ğretim mezunlarında, düĢük gelir
seviyesine sahip olanlarda ve çalıĢmayanlarda anlamlı bir Ģekilde daha yüksek
olduğu; düĢük gelir seviyesine sahip olanlar, bekarlar ve çalıĢmayanlarda daha
fazla borderline kiĢilik zellikleri olduğu tespit edilmiĢtir Borderline kiĢilik
zelliklerine sahip kiĢilerin, reddedilme duyarlılığı g sterme eğilimi olabileceği
ve bu eğilim ile baĢa çıkabilmek adına iĢlevsiz bir baĢ etme stratejisi olarak
somatizasyonu kullanabilecekleri ne sürülmüĢtür Bu doğrultuda borderline
vi
kiĢilik zellikleri g steren bireylerin somatik belirtilerinin tedavisinde,
reddedilme duyarlılığına y nelik müdahele çalıĢmaları yapılması, kiĢilerin
duygularını açıkça ifade etmelerine y nelik teĢvik edilmesi ve uyumlu duygu
düzenleme stratejilerinin kazandırılmasının sürece dahil edilmesi nerilmektedir