Abstract:
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin epistemolojik inançları ile
medya okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlerle öğretmenlerin
cinsiyet ve görev yaptıkları okul türü (devlet okulu / özel okul) arasındaki ilişkinin
ortaya konulmasıdır. Bu amaçlar doğrultusunda, bu çalışmada nicel yöntem
benimsenmiştir. Araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında İstanbul
Pendik ilçesinde bulunan, bağımsız özel kurumlarda ve Milli Eğitim Bakanlığı’na
(MEB) bağlı devlet kurumlarında görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenleri
katılmıştır.
Araştırmada yer alan okul öncesi öğretmenlerine Epistemolojik İnançlar
Ölçeği (EİÖ) ve Medya Okuryazarlık Ölçeği uygulanmıştır. Okul öncesi
öğretmenlerinin ölçeklerden aldığı sonuçlar incelendiğinde; katılımcıların
epistemolojik inanç ölçeğinden aldıkları ortalama puanının, ölçeğin ortalama
puanından düşük olduğu görülmektedir. Katılımcıların medya okuryazarlık
ölçeğinden aldıkları ortalama puanın, ölçeğin ortalama puanından yüksek olduğu
görülmektedir.
Bununla birlikte iki ölçekten alınan sonuçlara göre kadın katılımcıların
erkeklere göre epistemolojik inanç düzeylerinin ve medya okuryazarlık düzeylerinin
yüksek olduğu sonucuna, özel okulda çalışmakta olan katılımcıların, devlet okulunda
çalışmakta olan katılımcılara göre epistemolojik inanç düzeylerinin ve medya
okuryazarlık düzeylerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlar, ilgili
literatür ve analizler ışığında önerilere yer verilmiştir