Abstract:
Televizyon dizileri yaĢı, geliri ve eğitim düzeyi ne olursa olsun her sosyo ekonomik gruptaki insanın günlük yaĢamının önemli bir parçası haline gelmiĢtir.
Televizyon aynı zamanda hemen hemen her Ģeyi yeniden tanımlamıĢ ve kültürel
değerlerin kuĢaktan kuĢağa aktarılmasında da hayati bir rol oynamıĢtır.
Televizyon insanların zamanının çoğunu alırken günümüzde insanlar televizyon
izleyerek uzun saatler harcamaktadır. Dünyaya dizi ihraç etmede Amerika'dan
sonra ikinci sırada yer alan Türkiye‟nin elde ettiği büyük baĢarı ve yayılma göz
önüne alındığında, bu diziler Türk kültürel etkisinin araĢtırılması için verimli bir
zemin olarak değerlendirilebilir. Türk kültürünün Orta Doğu'ya en önemli
etkilerinden biri de kendi televizyon dizileridir. Türk dizileri, Suudi televizyon
Ģirketi MBC'nin Türkiye'de GümüĢ olarak bilinen Nour dizisini yayınlamaya
baĢladığı 2008 yılından itibaren benzeri görülmemiĢ bir popülerlik kazanmıĢtır.
Dizinin son bölümü 85 milyon Arap izleyici tarafından izlenmiĢtir. Türk kökenli
baĢka hiçbir çağdaĢ popüler kültür unsuru bu kadar ilgi görmemiĢtir. Türkiye
ihraç ettiği diziler aracılığıyla kültür, örf, adet, gelenek, dil, sanat, müzik, yemek,
moda, Ģehir, mimari ve yerel markalar gibi birçok somut ve somut olmayan
değeri de ihraç etmektedir. Bu sayede yerel üretim diziler, Türk kültürünü ihraç
etmenin en önemli aracı haline gelmektedir. Son yirmi yılda yapılan araĢtırmalar,
Arapça dublajlı Türk dizilerinin genel olarak Arap izleyiciler üzerindeki etkisiyle
sınırlı kalmıĢtır. Bazıları da birkaç Arap ülkesindeki izleyicilerin izleme
davranıĢlarını araĢtırmıĢtır. Ancak hiçbiri Suriye toplumu ile özel olarak
ilgilenmemiĢtir. Bu nedenle bu çalıĢma, Suriyeli kadınların özel olarak Türk
dizilerini izleme davranıĢlarına ıĢık tutmayı amaçlamaktadır. Bununla birlikte,
Arap Baharı devrimlerinin Suriye'de yarattığı büyük değiĢim ve Türkiye'nin 3,5
milyondan fazla Suriyeli sığınmacıyı kabul etmesi, Ġstanbul'da ikamet eden
iv
Suriyeli kadınları davranıĢlarını ve Türk dizilerinin hayatları üzerindeki etkisini
incelemek için ideal bir fırsat haline getirmiĢtir. Bu çalıĢmada, “Kullanımlar ve
Doyumlar YaklaĢımı” kullanılarak televizyon mecrasının kullanımı tartıĢılmıĢ ve
Türkiye‟deki Suriyeli kadınların Türk televizyonunu izlerken elde ettikleri doyum
araĢtırılmıĢtır. Ayrıca Suriyeli kadınların bu medya aracını nasıl kullandıkları ve
televizyonun hayatlarındaki yeri incelenmiĢtir. AraĢtırma Bölümünde basit ve
rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 386 Suriyeli kadına anket uygulanmıĢtır.
Hazırlanan anket önce Arapçaya çevrilmiĢ daha sonra Google Formları
kullanılarak katılımcılara ulaĢtırılmıĢtır. Elde edilen sonuçlara göre kadın
katılımcıların çoğunluğu (%87) Türk dizileri takip etmekte, %67,62'si dört yıldan
fazladır Türk dizileri izlemektedir. Bu diziler onların farklı ihtiyaçlarını
karĢılamakta ve hayatlarını bir Ģekilde etkilemektedir