Abstract:
2023 Cumhurbaşkanlığı seçiminde ilk kez oy kullanacak Z kuşağı genel
seçmen kitlesinin %16’sını oluşturmaktadır. Z kuşağı seçmenleri 2023 genel
seçimleri için kritik öneme sahip olması nedeniyle partilerin siyasal iletişim
stratejilerinde önemli bir konuma gelmiştir. Bu doğrultuda siyasal partiler
tarafından Z kuşağı için gerçekleştirilen iletişim çalışmalarında dünyadaki
örneklerine paralel olarak sosyal medya platformları öne çıkmaktadır.
Bu doğrultuda mevcut iktidarın ve muhalefetin diğer kuşaklardan farklı
davranışlar gösteren Z kuşağına ulaşabilmek amacıyla siyasal iletişim
stratejilerini ve dolayısıyla söylemlerini yeniden inşa edip etmedikleri, ettiler ise
bunu ne şekilde söylemlerine yansıttıklarını anlamlandırmak sonraki çalışmalar
için de önem taşımaktadır. Türkiye siyasetinde geçmişten bugüne gençlere
yönelik iletişim çalışmalarına rastlanmaması ve siyasete gençlerin dahil
edilmesiyle ilgili yaşanan zorluklar ve politik yaklaşımlar araştırmaya konu olan
sorunun varlığını ortaya koymaktadır. Sosyal adaletsizlik, eşitsizlik, ekonomik
değişim ve çevresel gelişmelere karşı duyarlı olduğu öne sürülen ve genel seçmen
kitlesinin %16’sını oluşturan bu kuşağa ulaşmak 2023 Cumhurbaşkanlığı
seçimlerinde önem taşımaktadır. Bu anlamda partilerin iletişim stratejilerinde
gençlere yönelik söylemler gerek seçim özelinde gerekse Türkiye siyaseti
açısından önem taşımaktadır.
Bu tezde, Cumhur ittifakı partileri olan Adalet ve Kalkınma partisi (AKP)
ve Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) ile Millet ittifakı olan Cumhuriyet Halk
Partisi (CHP) ve İYİ Parti, parti ve partililerin gençlerin aktif olduğu Twitter
üzerinden gençlere yönelik olarak yaptıkları paylaşımlar Van Dijk’in söylem
analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiş, paylaşımlar tek tek kodlanarak
vi
kategori ve alt kategorilere ayrılmış tematik olarak analiz edilerek
yorumlanmıştır. Analiz edilen söylemler, Thompson’ın ideolojinin işleyiş kipleri
ile ilişkilendirilerek ideolojik inşa stratejileri ortaya konulmuştur. Gençlik şöleni,
gençlik etkinliklerinin yoğun olduğu tarihler olan 20 Nisan-25 Mayıs 2022
toplamda 23.995 adet parti başına düşen tweet sayısına göre oranlanarak
toplamda 3.014 adet paylaşım analiz edilmiştir. Elde edilen en önemli bulgu
gerek iktidar gerek muhalefet partilerinin gençlerle kendi siyasal ideolojileri
doğrultusunda iletişim kurmaları, zaman zaman parti hedefleri ile gençlerin
gelecek hedeflerinin ortak gösterilme eğiliminde olmaları gençlere karşı
hegemonik bir inşanın işareti olarak değerlendirilebilir. Gençlerin sorunları
özellikle muhalefet partileri tarafından dile getirilse de iktidar partileri ile benzer
şekilde çözüm odaklı olmaktan uzak ancak anlaşıldıklarını telkin eden söylemler
ile hareket ettikleri görülmüştür.