Abstract:
Bu araştırmanın amacı sosyal duygusal öğrenme aile eğitimlerinin çocukların
sosyal duygusal gelişimini ve aile içi iletişim becerilerini nasıl etkilediğini
incelemektir. Bu çalışmada nitel ya ada nicel tek yönlü araştırmalara oranla,
araştırmanın problemlerini daha iyi anlamamızı sağlayan karma yöntem kullanılmıştır.
Çalışma grubunu aile eğitimi ile eş zamanlı olarak anasınıfında da sosyal duygusal
öğrenme programı uygulanan anasınıfında veli olan on beş gönüllü aile ve çocuğu
oluşturmaktadır. Ailelerle beş hafta yüz yüze, iki hafta veli bültenleri olacak şekilde;
yedi hafta süre ile eğitimler yapılmıştır. Eş zamanlı olarak çocuklarına sınıfta sosyal
duygusal öğrenme programı uygulanmış ve ailelere de de evde uygulamaları için
etkinlikler gönderilmiştir. Sosyal duygusal öğrenme aile eğitiminin çocuklarının
sosyal duygusal gelişim düzeyine etkisini incelemek için Sosyal Yetkinlik ve Davranış
Değerlendirme ölçeği, eğitimin aile iletişimlerine etkisini incelemek için araştırmacı
tarafından geliştirilen ev ortamı görüşme formu ve ebeveyn günlükleri kullanılmıştır.
Çalışmanın nicel olan kısmı, çocuğun sosyal duygusal gelişimine etkisinin ne olduğu
sorusu için Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Testi (Uysal ve Akman,
2016), SPSS Statistics 26.0 programı ile analiz edilmiştir.
Sosyal duygusal öğrenme aile eğitim programının, çocukların sosyal duygusal
gelişimine etkisini ve aile içi iletişimlerine etkisinin araştırıldığı on beş kişilik bir
grupta, Sosyal duygusal öğrenme aile eğitim programının öncesi ve sonrasında
uygulanan Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme ölçek puanlarının ortalamaları
arasında bir fark olup olmadığını belirlemek için yapılan betimsel analiz sonucunda,
ailelerin sosyal duygusal öğrenme aile eğitim programı eğitimi almalarının çocukların
sosyal duygusal gelişimine ve aile içi iletişimlerine anlamlı bir etkisinin olduğunu
göstermektedir. Araştırmanın nitel kısmını oluşturan aile içi iletişimlerine etkisini
incelemek için araştırmacı tarafından geliştirilen ev ortamı görüşme formu ve
viii
ebeveynler tarafından tutulan ebeveyn-çocuk eğitim günlükleri araştırmacı tarafından
betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir, Sosyal duygusal öğrenme aile eğitim
programının ailelerin sosyal duygusal öğrenmenin alt basamakları olarak kabul edilen
beş temel beceriyi edinmede önemli katkısının olduğu ve bunun aile içi iletişime
olumlu katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, literatür ışığında
tartışılmış ve önerilere yer verilmiştir