Abstract:
Bu araĢtırmada üniversite öğrencilerindeki somatizasyon belirtileri ile
çocukluk çağı travmaları iliĢkisinde bilinçli farkındalığın düzenleyici rolü
incelenmektedir. AraĢtırma, 18-35 yaĢ aralığında Ġstanbul ilinde üniversitede
öğrenim gören 500 üniversite öğrencisi üzerinde gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmaya
250 kadın (%50), 250 erkek (%50) katılmıĢtır. DSM-5 Düzey 2 Bedensel Belirti
Ölçeği, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği (ÇÇTÖ-33) ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği
(BĠFÖ) uygulanmıĢtır. ÇÇTÖ- Duygusal Taciz, DSM-5 Düzey 2 Bedensel Belirti
Ölçeğinden alınan puanlar kadın katılımcılarda, erkeklere göre anlamlı düzeyde
yüksek bulunmuĢtur. Çocukluk Çağı Travmaları ile Bedensel Belirtiler ile arasında
pozitif korelasyon, Bilinçli Farkındalık ile negatif korelasyon, Bilinçli Farkındalık ile
Bedensel Belirtiler arasında negatif korelasyon bulunmuĢtur. Yapılan düzenleyici rol
analizi sonucunda, Çocukluk Çağı Travmalarının Bedensel Belirtileri yordamasında
Bilinçli Farkındalığın düzenleyici rolü olmadığı bulunmuĢtur. Çocukluk çağı
travmatik olayları ile bedensel belirtiler arasındaki iliĢkiye bilinçli farkındalığın
düzenleyici bir role sahip olduğu varsayılarak yapılan analizlerin sonucu istatiksel
olarak anlamlı olmamaktadır. Bilinçli farkındalığın, somatizasyon belirtileri ile
çocukluk çağı travmaları ile iliĢkisinde düzenleyici rolünün istatiksel olarak anlamlı
olmamasının çeĢitli nedenlerinden biri kullanılan ölçekler ile iliĢki olabilir. Çocukluk
çağındaki travmatik olayların bedensel belirtiler ve bilinçli farkındalık ile iliĢkiye
sahip olması, yapılan klinik çalıĢmalarda bireylerin psikolojik sağlığını
güçlendirecek çalıĢmalar yapılmasını sağlayabilir. Çocukluk çağında travmatik olaya
maruz kalan bireyler için bilinçli farkındalık terapilerini de içeren iyileĢtirici
müdahaleler travmatik olayların psikosomatik etkileri konusunda olumlu sonuçlar
ortaya çıkarabilir