Abstract:
Bu araĢtırmada okul öncesi dönemdeki çocukların bağlanma biçimlerinin
duygu düzenleme ve kiĢilerarası problem çözme becerileri üzerine etkisinin
incelenmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubu Ġstanbul ili Kartal,
AtaĢehir ve Tuzla ilçelerinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden
5-6 yaĢ grubundaki 70 çocuktan oluĢmaktadır. AraĢtırmada genel tarama yöntemi
ve iliĢkisel tarama yöntemi kullanılmıĢtır. AraĢtırma verileri, "Oyuncak Öykü
Tamamlama Testi", "Duygu Düzenleme Ölçeği" ve "KiĢiler Arası Problem
Çözme Ölçeği" ile toplanmıĢtır. SPSS paket programı verilerin istatistiksel olarak
elde edilmesinde kullanılmıĢtır. Bağımsız gruplar testi ve tek yönlü varyans
analizi ile de elde veriler değerlendirilmiĢtir.
AraĢtırma sonucunda; okul öncesi dönemdeki çocukların duygu düzenleme
ve kiĢiler arası problem çözme becerilerinde cinsiyet açısından anlamlı değerde
farklılık gösterdiği tespit edilmiĢtir. Çocukların bağlanma figürleriyle kurdukları
bağlanma stilleri ile kiĢilerarası problem çözme becerileri arasındaki iliĢki
anlamlı değerde farklılıklarla sonuçlanırken, duygu düzenleme becerilerinde
anlamlı bir farklılıkla sonuçlanmamıĢtır. Farklı eğitim kurumlarının duygu
düzenleme becerileri ve kiĢilerarası problem çözme becerilerine olan anlamlı
değerde bir farklılığa rastlanmamıĢtır. Duygu düzenleme ölçeği ve kiĢilerarası
problem çözme ölçeğinin alt boyutları arasında anlamlı korelasyonlar elde
edilmiĢtir. Yapılan regresyon analizleri sonucunda öğrencilerin duygu düzenleme
becerilerinin kiĢilerarası problem çözme becerilerini anlamlı bir Ģekilde yordadığı
sonucuna ulaĢılmıĢtır. Yapılan regresyon analizi sonucunda çocukların duygu
düzenleme puanlarının kiĢilerarası problem çözme puanları varyansının %58‟ini
istatistiksel olarak anlamlı Ģekilde açıkladığı belirlenmiştir