Abstract:
Göçmenlik, birey için hangi yaĢta göçü gerçekleĢtirmiĢ olursa olsun ömür
boyu taĢıyacağı ayrı bir kimlik olarak değerlendirilmektedir. Buna ek olarak göç
etmek durumunda kalanlar için sosyal, duygusal ve dilsel uyum sürecinin zorluğu
gibi birçok faktörü içerisinde barındırması nedeni ile göç, bireylerin hayatlarını
derinden etkileyen bir olaydır. Bu olayda en fazla etkilenen ise göçe maruz kalan
çocuklardır. Çünkü yapılan araĢtırmalara bakıldığında göç eden her çocuğun
eğitim sorunu ile karĢı karĢıya kaldığı görülmektedir. Bu bağlamda araĢtırma,
okul öncesi eğitime devam eden göçmen çocukların temel becerilerini belirlemek
amacıyla gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırma kapsamında okul öncesi eğitime devam
eden göçmen çocukların temel becerilerinin ne düzeyde olduğu ve bunun cinsiyet,
yaĢ ve sahip oldukları uyruk değiĢkenleri açısından anlamlı derecede farklılaĢıp
farklılaĢmadığı incelenmiĢtir. AraĢtırmanın katılımcı grubu 5, 6 ve 7 yaĢlarında
olan 105 göçmen çocuktan oluĢmaktadır. AraĢtırma genel tarama modellerinden
betimsel tarama modeli ile gerçekleĢtirilmiĢtir. Veri toplama aracı olarak
Aydoğdu ve KarakuĢ (2017) tarafından geliĢtirilen “Okul Öncesi Öğrencilerine
Yönelik Temel Beceri Ölçeği” kullanılmıĢtır. Verilerin analiz edilmesinde
betimleyici istatistikler ve fark testlerinden yararlanılmıĢtır. AraĢtırma
sonucunda, göçmen çocukların temel beceri puan ortalamalarının 15,08 olduğu
görülmüĢtür. Bu doğrultuda göçmen çocukların temel beceri düzeyleri iyi olarak
yorumlanmıĢtır. AraĢtırmadan elde edilen bir diğer bulgu ise temel becerilerin
çocukların cinsiyeti, yaĢı ve uyruklarından etkilenmediği yönündedir. Bu
bağlamda göçmen çocukların temel becerilerine yönelik çeĢitli öneriler
sunulmuştur