Abstract:
Tasarımın en önemli sonucu olan form olgusu, görsel ve işlevsel
yükümlülüğünün zaman içerisindeki değişmesi ile şekillenmektedir. Steven Holl
mimari formu oluştururken bazı kriterler doğrultusunda şekillendirmektedir. Holl’ün
düşüncesinde mimarlık sadece form ile kısıtlı değildir. Formun temelini fikre
dayandıran Holl, biçim ve geometriden önce formun fenomenolojik deneyimini ön
planda tutmaktadır.
Bu çalışmada Holl’ün mekânı algılama fenomenolojisi üzerinden mimariye
yaklaşımının ve bu bağlamda yapılarında form ve mekân olgusunun incelenmesi bu
tezin ana konusunu oluşturmaktadır. Bu tez çalışmasında amaç; Holl’ün mimari form
oluşturmada doğal ışık kullanımına verdiği önemin yanında yapının konumu, mekânda
hareketlilik, yapısal gözeneklilik, malzeme etkisi, müzik etkisi, fenomenoloji ve
sürdürülebilirlik konularının Holl’ün tasarımları üzerinden incelenmesi ve bu
konulardaki yaklaşımını ortaya koymak amaçlanmıştır. Holl’ün mimarlığa yaklaşımı
ve mimarlığını ortaya koyma biçimi ile ilgili basılı ve internet kaynakları üzerinden
literatür araştırılması yapılmış, konuyla ilgili yazılan kitap, tez çalışmaları, makaleler
ve sempozyum bildirileri vasıtasıyla temel bilgi düzeyi oluşturulmuştur.
Sonuç olarak, Holl’ün form olgusunun biçimlenmesinde genellikle doğal ışık
kullanımına, fenomenolojik etkisine, konumuna, malzeme seçimine ve sürdürülebilir
etkisine önem verdiği, bazı yapılarında ise gözeneklilik, mekânda hareketlilik ve
müziğin etkisinden de yararlandığı görülmüştür