Abstract:
Suzanne Husky 1975 yılında Fransa’nın Bazas şehrinde dünyaya gelmiştir. Amerikalı sanatçı
Suzanne Husky, bahçecilik ve permakültür eğitimi ile ekofeminist ideolojisinin etrafında
şekillenen heykel, film, halı dokuma ve eylem gibi farklı pratikler içeren bir üretime sahiptir.
Kendisini “kadın, dünya ve toprak saplantılı, sanatçı, bahçıvan, beyaz, renkli ırktan biriyle evli,
bir anne, bir yabancıyla bir diğer yabancının kızı, kız kardeş, dünya ruhaniyeti pratisyeni, bitkinin
arkadaşı ve iyi bir ata olmayı uman bir kişi” olarak tasvir etmektedir. Favori materyalini toprak
olarak tanımlamaktadır. Kendisi eğer bir sanatçı olmasaydı, bir organik çiftçi veya toprağın
rejenerasyonuna adanmış bir şehrin valisi olacağını söylemektedir. Husky (2019) yaptığı bir
röportajda toprak materyali ile çalışma kararını şu cümleler ile açıklamaktadır:
“2002 ve 2003 yıllarında Çin’e eğitim vermek için gittiğimde Shangai’daki kirlilik seviyesine
inanamamıştım. Bay Area’ya geri döndüğümde bahçıvanlık eğitimi aldım ve “toprak hostesi”
(genel kullanımda bahçıvan) olmak üzerine eğitim almaya başladım. Şimdi hayat dolu topraklar
yaratmak hayatımın en heyecan verici parçalarından biri.”
Materyalin politikası Husky için çok önemlidir ve bu nedenle bienal için hazırladığı çalışmayı
doğal pamuk ve doğal boyalar kullanarak yapmıştır.
Görsel 10. Suzanne Husky, 2019, Regeneration (Yeniden Doğma), Pamuk ve doğal boyalar, 300 cm x 300 cm.
Husky’nin “Regeneration” adlı çalışması, 300 x 300 santim boyutun da bir halı dokumasıdır. Bir
çiçek bahçesini temsil eden geleneksel halı dokumasının üstüne farklı toprak rejenerasyonları
işlemiştir; ekim yapan yerliler, bitkilerden hasat için izin alınması, komposto, tohumlama,
sulama süreçleri, ağaçlar için yapılan mücadele, kutsal bitkileri dinleme… Tüm bunlar kutsal
toprak, hava, ateş ve su çemberleri içinde gerçekleşmektedir.
Husky’nin Bienal için hazırladığı iki işten bir tanesi “Earth Cycle Trance” isimli Starhawk
yönetmenliğindeki 32 dakikalık bir video çalışmasıdır. Husky, Yazar, filozof, aktivist, ekofeminist
olan Starhawk’a “bu seansı kaydedebilir miyim?” diye sorduğunda kabul etmiş ve seans
esnasında bizi büyüme, ölüm, yeniden doğum döngüsünden geçirmiştir.
Suzanne Husky – Yeniden Doğma
Ebru TOPÇU
Suzanne Husky 1975 yılında Fransa’nın Bazas şehrinde dünyaya gelmiştir. Amerikalı sanatçı
Suzanne Husky, bahçecilik ve permakültür eğitimi ile ekofeminist ideolojisinin etrafında
şekillenen heykel, film, halı dokuma ve eylem gibi farklı pratikler içeren bir üretime sahiptir.
Kendisini “kadın, dünya ve toprak saplantılı, sanatçı, bahçıvan, beyaz, renkli ırktan biriyle evli,
bir anne, bir yabancıyla bir diğer yabancının kızı, kız kardeş, dünya ruhaniyeti pratisyeni,
bitkinin arkadaşı ve iyi bir ata olmayı uman bir kişi” olarak tasvir etmektedir. Favori materyalini
toprak olarak tanımlamaktadır. Kendisi eğer bir sanatçı olmasaydı, bir organik çiftçi veya
toprağın rejenerasyonuna adanmış bir şehrin valisi olacağını söylemektedir. Husky (2019)
yaptığı bir röportajda toprak materyali ile çalışma kararını şu cümleler ile açıklamaktadır:
“2002 ve 2003 yıllarında Çin’e eğitim vermek için gittiğimde Shangai’daki kirlilik seviyesine
inanamamıştım. Bay Area’ya geri döndüğümde bahçıvanlık eğitimi aldım ve “toprak hostesi”
(genel kullanımda bahçıvan) olmak üzerine eğitim almaya başladım. Şimdi hayat dolu topraklar
yaratmak hayatımın en heyecan verici parçalarından biri.”
Materyalin politikası Husky için çok önemlidir ve bu nedenle bienal için hazırladığı çalışmayı
doğal pamuk ve doğal boyalar kullanarak yapmıştır.
Görsel 10. Suzanne Husky, 2019, Regeneration (Yeniden Doğma), Pamuk ve doğal boyalar,
300 cm x 300 cm.
Husky’nin “Regeneration” adlı çalışması, 300 x 300 santim boyutun da bir halı dokumasıdır.
Bir çiçek bahçesini temsil eden geleneksel halı dokumasının üstüne farklı toprak
rejenerasyonları işlemiştir; ekim yapan yerliler, bitkilerden hasat için izin alınması, komposto,
73
Ebru Topçu
Aydın Sanat Yıl 6 Sayı 11 - Haziran 2020 (65-83)
Görsel 11. Suzanne Husky, 2019, Earth Cycle Trance (Yeryüzü Döngüsü Transı), 32 dakikalık video.
Kaynak: https://bantmag.com/bienal-roportajlari-suzanne-husky/
Sanatçı ile yapılan röportajda (2019), ‘Yedinci Kıta dediğinizde aklınıza ne geliyor? sorusuna
Husky şu cümleler ile cevap vermektedir:
“Gyre! Bu noktada saplantılı gözükeceğim ama Starhawk’ın yazdığı feminist eko-roman City of
Refuge kitabında insanlık Gyre adını taşıyan yedinci kıtada yaşamaya başlıyor. Burası kölelerin
yaşamak için kullanılabilir çöp topladığı, dünyanın en korkunç yeri. Ancak en alçak, sömürgeci,
kâr odaklı kapitalistlerde sonunda kendilerini burada buluyorlar. Bu kitap ölüm kültüründen
yaşam kültürüne geçmemize yardımcı olacak pek çok araç bulunduruyor. Bunu yapabiliriz!
Bunu yapmak zorundayız!”
Husky, aynı zamanda tarım endüstrisi ve tarım teknolojisiyle alakalı eleştirel yapıtlar üreten Le
Nouveau Ministère de l’Agriculture (Yeni Tarım Bakanlığı) adlı sanatçı ikilisinin kurucularındandır.
Kişisel sergileri Bay Area Now 5 YBCA, San Francisco, the De Young Museum, Southern Exposure,
Out of the Box Biennale, İsviçre ve The Headlands Center for the Arts’da yer almıştır