Abstract:
Foucault, Modernite sonrası 20. yüzyılın en çok konuşulan filozoflarından biri olarak Aydınlanma
düşüncesini eleştirmiş, özne ve iktidar kavramları üzerine vurgu yapmıştır. Bu bağlamda toplumsal
alanda etik öznenin kurulumunu irdelemiştir. Bununla birlikte Foucault’nun çalışmaları sanat ve
edebiyat alanında da yansımalar göstermiştir. Foucault’nun toplumun ahlaki değer yargılarında
yaptığı sorgulamadan hareketle, çalışmalarının çağdaş tiyatrodaki yansımasının en büyük örneği
olarak, çağdaş İngiliz tiyatrosunun önemli isimlerinden Sarah Kane’in Blasted oyunu gösterilebilir.
Bu çalışmanın ele aldığı temel sorunsal, Foucault’nun etik öznenin kurulumu üzerine söylemleri
doğrultusunda, Sarah Kane’in Blasted oyununda vurgulanan kavramların incelenmesidir. Söz
konusu oyunda, toplumsal normların uzağında kalan bireyler olarak oyun kişilerinin psiko sosyal durumları çarpıcı bir anlatımla yansıtılmıştır. Topluma ve bireye yansıyan bu durumun,
postmodernite ile birlikte postdramatik yapıtlardaki etkisini araştırmak adına, Foucault’nun ‘etik
özne’ kavramı bağlamında bireylerin bu dışlanmışlıkları travmatik yaşantılarıyla ele alındığında,
Foucault’nun ve Sarah Kane’in modern toplum eleştirisi paralellik kazanır.