Abstract:
Öğretmenlerin matematiğin doğasına, felsefesine yönelik inanç ve tutumları, onların
deneyimleriyle birlikte öğretimlerini şekillendirir. Öğretmenlerin matematik bilgilerini
matematik öğretiminin uygulama pratiğine nasıl entegre ettiği onların matematik felsefesine
yönelik görüşleriyle ilişkilidir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı matematik öğretmenlerinin
matematik felsefesine yönelik inanç ve tutumlarının belirlenmesidir. Araştırmanın
katılımcılarını Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde görev yapan 105 matematik öğretmeni
oluşturmaktadır. Nicel araştırma yaklaşımının benimsendiği bu araştırmada karşılaştırmalı
yöntem ve tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Matematiğin
Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde betimsel istatistik kullanılmıştır. Bu veriler sonucunda, öğretmenlerin matematik
felsefesine yönelik inanç ve tutumlarında cinsiyet, mezun oldukları fakülte ve çalışma süresi
değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğretmenlerin
büyük bir oranının yarı deneyselci bakış açısına sahip oldukları belirlenmiştir.