Abstract:
Şu an dünya hızlı bir değişim ve gelişim içerisindedir. Değişikliklerden
etkilenen kurumların başında ise eğitim kurumları gelmektedir. Bir eğitim
kurumunun sorunsuz bir şekilde idare edilmesinde, eğitim çalışanları
arasında koordinasyon sağlanmasında en büyük yetki ve sorumluluk eğitim
kurumu yöneticilerine düşmektedir. Bir eğitim kurumunun, eğitim öğretim
faaliyetini tam anlamıyla yerine getirebilmesi, çıkabilecek problemlere
çözüm üretebilmesi için kurumdaki eğitim yöneticilerinin huzurlu bir
şekilde çalışması gerekmektedir.
Eğitim kurumu yöneticileri, kurumun ve kurum programının yönetiminden,
öğrenmenin gerçekleşmesinden ve kurumun başarısından birinci derecede
sorumlu görülen kişilerdir. Bu nedenle de eğitim kurumunun başarı ya
da başarısızlığı bir bakıma yöneticinin başarısı ya da başarısızlığı ile
açıklanmaktadır.
Eğitim kurumunun yönetiminde, yöneticilerin sahip olduğu yasal güç ve
yetkiler, onların eğitim kurumunu yönetmesinde ve başarılı kılınmasında
tek başına yeterli değildir. Bunun ötesinde eğitim kurumu yöneticilerinin
sahip olması gereken çeşitli yeterlilik alanlarından söz edilebilir. Bunlardan
biriside eğitim kurumu yöneticilerinin iyi bir lider ve özellikle de eğitim
lideri olmaları gereğidir.
Eğitim kurumu yöneticilerinin sahip olması gereken beceriler, liderlik
kavramı etrafında şekillenmektedir. Eğitim kurumlarında karşılaşılan
problemlerin çözülmesi, doğrudan eğitim kurumu yöneticilerinin liderlik
yetenekleriyle ilgilidir.
Bu çalışma, eğitim kurumu yöneticilerinin yönetim sürecinde karşılaştığı
zorlukları tespit etmek için yapılmıştır. Araştırmanın evreni, 2013-
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Eğitim Kurumu Yöneticilerinin Yönetim Sürecinde Karşılaştığı Zorluklar
286
2014 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde görev yapan eğitim kurumu
yöneticileridir. Örneklem ise Bağcılar ilçesinde 37 ilkokul, 30 ortaokul ve
25 lisede görev yapan eğitim kurumu yöneticilerinden, gönüllülük esasına
dayalı, yansız olarak seçilmiş 92 kişiyi kapsamaktadır.
Bu araştırmada, eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetim sürecinde
karşılaştığı zorlukları belirlemek için Kulu (2008) tarafından geliştirilen
“Okul Yönetiminde Karşılaşılan Güçlükler” anketi kullanılmıştır. Ölçme
aracı beşli Likert tipinde ölçeklendirilmiştir. Ölçme aracında bulunan 30
maddenin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 922 olarak bulunmuştur.
Ölçek verilerinin karşılaştırılmasında iki grup durumunda, parametrelerin
gruplar arası karşılaştırmalarında Bağımsız örnekler (Independent samples)
t-testi kullanıldı. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında ikiden fazla grup
durumunda, parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek yönlü
(Oneway) ANOVA testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey
ve LSD testi kullanıldı. Sonuçlar % 95 güven aralığında, p<0,05 anlamlılık
düzeyinde değerlendirildi.
Araştırmaya katılan eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetimde karşılaştığı
güçlükler ölçeği toplam puanı ortalamalarının cinsiyet değişkenine göre
anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan
t-testi sonucunda grup ortalamaları arasındaki fark istatistiksel açıdan
anlamlı bulunmamıştır(t=-0,728; p=0,511>0,05).
Araştırmaya katılan eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetimde karşılaştığı
güçlükler ölçeği toplam puanı ortalamalarının medeni durum değişkenine
göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla
yapılan t-testi sonucunda grup ortalamaları arasındaki fark istatistiksel
açıdan anlamlı bulunmamıştır(t=0,028; p=0,977>0,05).
Araştırmaya katılan eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetimde karşılaştığı
güçlükler ölçeği toplam puanı ortalamalarının yas değişkenine göre anlamlı
bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan tek yönlü
varyans analizi (ANOVA) sonucunda grup ortalamaları arasındaki fark
istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır(F=0,879; p=0,419>0.05).
Araştırmaya katılan eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetimde karşılaştığı
güçlükler ölçeği toplam puanı ortalamalarının öğrenim durumu değişkenine
Veysel UĞUR, Prof. Dr. Nesrin KALE
Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (285-288) 287
göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan
tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucunda grup ortalamaları arasındaki
fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır(F=2,927; p=0,059>0.05).
Araştırmaya katılan eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetimde karşılaştığı
güçlükler ölçeği toplam puanı ortalamalarının kıdem değişkenine göre
anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan
tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucunda grup ortalamaları arasındaki
fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır(F=1,718; p=0,185>0.05).
Araştırmaya katılan eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetimde karşılaştığı
güçlükler ölçeği toplam puanı ortalamalarının mesleki kıdem değişkenine
göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla
yapılan tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucunda grup ortalamaları
arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır(F=1,834;
p=0,166>0.05).
Araştırmaya katılan eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetimde karşılaştığı
güçlükler ölçeği toplam puanı ortalamalarının okul kademesi değişkenine
göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla
yapılan tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucunda grup ortalamaları
arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır(F=2,077;
p=0,131>0.05).
Araştırmaya katılan eğitim kurumu yöneticilerinin, yönetimde karşılaştığı
güçlükler ölçeği toplam puanı ortalamalarının görev değişkenine göre
anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılan
tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucunda grup ortalamaları arasındaki
fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır(F=0,730; p=0,485>0.05).
Bu veriler incelendiğinde, değişkenler açısından anlamlı farklılıklar
görülmemekle birlikte; eğitim kurumu yöneticilerinin “üstlerin, astlardan
gelen teklifleri dikkate almaması” ve “Okul harcamaları için ayrılan
kaynakların yetersiz olması ” unsurları en çok karşılaşılan zorluklar olarak
tespit edilmiştir. Eğitim kurumu yöneticileri seçilirken, grup içi çalışmalara
uyumlu kişiler seçilmelidir. Eğitim kurumu yöneticilerine yönelik özellikle
yönetimsel işlevli hizmet içi eğitim faaliyetleri düzenlenmelidir