Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2307
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorŞahin, Onur-
dc.date.accessioned2019-05-29T06:28:59Z-
dc.date.available2019-05-29T06:28:59Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2307-
dc.description.abstractYüksek hızlı demiryolları 40 yılı aşkın bir geçmişe sahiptir. Demiryolları 1980’lerin sonuna kadar özellikle doğu Avrupa ve Asya’nın çeşitli yerlerinde revaçta olmaya devam etmiştir. Akabinde Fransa ve Almanya’nın öncülüğünde, özellikle yüksek hızlı demiryollarının gelişimi ile birlikte yeniden yaygınlık kazanmaya başlamıştır. Ardından bu sürece İspanya da etkili bir şekilde dâhil olmuş olup günümüz itibari ile Avrupa’da kıta sathında bir yüksek hızlı demiryolu ağından söz edilebilir. Demiryolları, Japonya’da ise uzun yıllar ve kesintisiz bir gelişim göstermiştir. Son yıllarda uzak doğuda bu sürece Çin, Güney Kore ve Tayvan başta olmak üzere çeşitli ülkeler etkin bir şekilde dâhil olmaya başlamışlardır. Günümüz itibari ile dünya genelinde Afrika, Asya ve Amerika kıtasında gelişimini sürdüren bir yüksek hızlı demiryolundan bahsedebiliriz. Demiryolları özellikle 1990’lı yıllardan itibaren dünya genelinde tekrar kabul görmeye başlamıştır. Ülkemizde de Osmanlı’nın son dönemi ve Cumhuriyet’in ilk yıllarında demiryollarına ciddi yatırımlar gerçekleştirilmiştir. Fakat ardından 2000’li yılların başlarına kadar demiryollarına olan ilgi oldukça alt seviyelerde kalmıştır. 2000’li yıllar ile birlikte yüksek hızlı demiryolları ve kentiçi raylı sistemler başta olmak üzere ülkemizde demiryollarına çok ciddi yatırımlar yapılmaya başlanmış olup halen de artarak devam etmektedir. Ulaştırma yatırımları ekonomik ve sosyal açıdan başlı başına önemli ve hayati bir role sahiptir. Ulaştırmanın birçok farklı disiplini tamamlayan bir özelliği bulunmaktadır. Ülkemizde yatırımlara ayrılan yıllık bütçelerin neredeyse yarısı ulaştırmaya ayrılmaya başlanmıştır. Yüksek hızlı demiryolları ise günümüzde şehirleri, yöreleri, ülkeleri ve bölgeleri birbirine bağlayan en aktif ulaştırma modlarından birisidir. Yüksek hızlı demiryollarının en önemli avantajlarından birisi de diğer ulaştırma modlarına nazaran daha çevre dostu olmasıdır. Bu noktada, yüksek hızlı demiryolları başta olmak üzere demiryollarında ki en önemli unsurlardan birisi planlamadır. Planlama, demiryollarının ekonomi üzerindeki etkisinin yönünde de belirleyici olmaktadır. Bu bağlamda ulaştırma yatırımlarının doğru planlanması ile ülkemiz ve ülkemizin merkezinde olduğu bölge, ekonomide entegre bir gelişim ortaya koyma imkanına kavuşabilecektir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectPlanlamatr_TR
dc.subjectUlaştırma Yatırımlarıtr_TR
dc.subjectYolcu Taşımacılığıtr_TR
dc.subjectYüksek Hızlı Trentr_TR
dc.subjectEconomytr_TR
dc.subjectHigh Speed Traintr_TR
dc.subjectPassenger Transporttr_TR
dc.subjectPlanningtr_TR
dc.subjectTransportation Investmentstr_TR
dc.titleYÜKSEK HIZLI DEMİRYOLLARININ ÜLKEMİZ VE BÖLGE İÇİN EKONOMİK AÇIDAN İNCELENMESİtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolHigh speed railways have a history that is more than forty years. Railways have continued to be popular especially in Europe and various sides of Asia till the ends of 1980s. Then on the leadership of France and Germany, railways have gained wide currency especially with the improvement of high speed railways. Behind Spain has started to include in this phase spryly which a continental wide high speed railway network can ben mentioned in Europe nowadays. Railways have showed a continuous development in Japan for years. In last years various countries in far east particularly China, South Korea and Taiwan have included this phase effectively. It can be mentioned that a high speed railway which has a continuos improvement in Africa, Asia and America continets too. Railways have started to be approved again on worlwide by the beginning of 1990s. Large amounts of investments have been realised to railways on Ottoman last periods and early republic periods of Turkey too. But after this, interest to railways have remained on very low levels untill 2000s. Very important and vital investments have been started to realise to railways especially on high speed railways and urban railways in Turkey since the early 2000s and this trend still continues. Transportation investments have rather significant and vital role on itself in terms of economy and society. Transportation has a feature that is complementing to various disciplines. Almost half of annual investment budget has started to split to transportation sector. High speed railway is one of the most active transportation mode that connects urbans, localities, countries and regions to each other. One of the most important advantages of high speed railways is being more environment friendly with respct to other modes. At this point, one of the most significant element on railways, especially on high speed railways is planning. Planning is also determinant on the direction of the impact of railways to the economy. In tihs context, Turkey and the region that is on the centrality of Turkey will have the ability of the possibility of integrated development on economy.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber50tr_TR
Appears in Collections:Tezler -Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
501500.pdf1.5 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.